اولویت بندی شاخص های همکاری های نوآورانه ی تکنولوژیک در شرکت ملی پتروشیمی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیJamshid Nazemi 1 * , Yaser Ghasemi Nezhad 2 * , Seyed Reza Salami 3
1 - Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 - PhD Student of Emam Hosein University, Tehran, Iran
3 - Department of Industrial Management, University of Allameh Tabataba'i, Tehran, Iran.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امروزه در سرتاسر دنیا تأکید بر نوآوری بین همه شرکت های بزرگ افزایش ییافته است. اثرات جهانی سازی اطلاعات و همچنین عواملی مانند افزایش رقابت نامشخص بودن مرزهایصنعتی سیکل کوتاهتر میان تولید محصول باعث ایجاد محیط تجاری متغیر و نیز پررنگ تر شدن نقش نوآوری در همکاری تکنولوژیک شده است. همکاری نوآورانهی تکنولوژیک بر اهمیت نقش نوآوریبه عنوان مفهوم محوری و اساسی در همکاریتکنولوژیکتأکید می کندتا بدین وسیله دسترسی به اهدافی چون بهبود توانمندی نوآورانه تغییررقبا به شرکاء و کاهش هزینه های تحقیق وتوسعه میسر گردد. این تحقیق با هدف شناسایی شاخص های همکاری های نوآورانهیتکنولوژیک در شرکت ملی پتروشیمی ایران دسته-بندی و بررسی اهمیت هرکدام از این شاخص ها صورت گرفت.با بررسی دقیق ادبیات تحقیق وبا نظر خبرگان تعداد ۲۰ شاخص برای همکاری های نوآورانهیتکنولوژیک در شرکتبازرگانیپتروشیمی استخراج شد و در ادامه با تنظیم پرسشنامه نظرات سیاست گذاران و خبرگان در حوزه هایمرتبط در این شرکت جمع آوری شد. سپس با استفاده از روشهای آماری تحلیل عاملیاکتشافی و تحلیل واریانس اقدامبهدسته بندی و وزن دهی این معیارها گردید. این معیارها در چهاربُعد خصوصیات سازمان همکار روش های همکاریتکنولوژیک اندازهی سازمان همکار و علمی – آموزشی به ترتیب اهمیت قرارگرفتند. از آنجاییکه در تحقیق صورتگرفته عامل خصوصیات سازمان همکارء مهمترین عاملشناخته شده و در اولویت اول قرار گرفت. لذا افزایش اطلاعات در مورد شریکبا در نظرگرفتن حداقل ریسک و حداکثر بازدهی مذاکره با شریک و توسعه ی توانمندی های جدیدبه ایجاد همکاری نوآورانهی تکنولوژیک موْثر و کارا کمک می کند.