تحلیل نقش حکمرانی خوب در بهبود عملکرد سرمایه انسانی در نظام بانکی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتی
علی خلیلی بندلی
1
,
فرهاد نژادایرانی
2
*
,
یحیی داداش کریمی
3
,
غلامرضا رحیمی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش تطبیقی و توسعه،واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی ؛بناب،ایران
2 - استادیار، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
4 - استادیار، دانشکده علوم انسانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در دهههای اخیر، صنعت بانکداری با چالشهای متعددی همانند تغییرات سریع فناوری، رقابت فزاینده و ضرورت تطابق با مقررات پیچیده مواجه شده است. در این میان، توانایی بانکها برای حفظ و بهبود عملکرد سرمایه انسانی، چالشی حیاتی است که میتواند به عنوان یک مزیت رقابتی مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا این تحقیق با هدف تحلیل نقش حکمرانی خوب در بهبود عملکرد سرمایه انسانی در نظام بانکی مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی – همبستگی است. در این تحقیق، در ابتدا عوامل استخراجشده از مطالعه مبانی نظری در قالب فن دلفی در اختیار 13 خبره، با استفاده از نمونهگیری هدفمند، قرار گرفت. در مرحله بعد، مؤلفههای مدل از طریق تنظیم پرسشنامه محققساخته در اختیار مدیران در سطوح عالی، میانی و عملیاتی به همراه کارکنان بانکهای ایران در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل، به تعداد 384 نفر، از طریق نمونهگیری تصادفی ساده، قرار گرفت. نهایتاً دادههای جمعآوریشده با استفاده از تکنیک دلفی و معادلات ساختاری در قالب نرمافزار اسمارت پیالاس تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که حکمرانی خوب در بانکهای ایران شامل هفت بُعد شفافیت، مسئولیتپذیری، فرصتهای توسعه حرفهای، فرهنگ سازمانی، مدیریت ریسک، نوآوری و بهبود مستمر، و انگیزه و رضایت شغلی است. همچنین، ابعاد شفافیت، نوآوری و بهبود مستمر، و مسئولیتپذیری در مجموع نزدیک به 57 درصد از تغییرات عملکرد سرمایه انسانی را تبیین میکنند. در نتیجه، توجه به حکمرانی خوب از طریق شفافیت، نوآوری و بهبود مستمر و مسئولیتپذیری، یک راهبرد اساسی برای بهبود عملکرد سرمایه انسانی در بانکهای ایران محسوب میشود.
In recent decades, the banking industry has faced numerous challenges, including rapid technological changes, increasing competition, and the necessity to comply with complex regulations. Amid these challenges, banks' ability to maintain and enhance human capital performance is a critical issue that can be considered a competitive advantage. Accordingly, this research aims to analyze the role of good governance in improving human capital performance within the banking system. The study is applied in purpose and descriptive-correlational in nature. Initially, factors derived from the theoretical framework were provided to 13 experts through the Delphi method, utilizing purposive sampling. Subsequently, the model components were distributed in the form of a researcher-built questionnaire to 384 managers at senior, middle, and operational levels, as well as employees of banks in Iran's West Azerbaijan, East Azerbaijan, and Ardabil provinces through simple random sampling. Ultimately, the collected data were analyzed using the Delphi technique and structural equation modeling within the SMART PLS software. The results revealed that good governance in Iranian banks consists of seven dimensions: transparency, accountability, professional development opportunities, organizational culture, risk management, innovation and continuous improvement, and motivation and job satisfaction. Additionally, the dimensions of transparency, innovation and continuous improvement, and accountability collectively explain nearly 57% of the variations in human capital performance. Therefore, focusing on good governance through transparency, innovation and continuous improvement, and accountability is considered a fundamental strategy for improving human capital performance in Iranian banks.