بررسی ویژگیهای آموزش علومتجربی مبتنی بر روش STEAM از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی
محورهای موضوعی : روش‏ها و فنون خلاقیت و نوآوری، مهندسی خلاقیت و نوآوریمریم اصغری اصل سردرود 1 * , صادق ملکی آوارسین 2 , حسین بقایی 3 , جهانگیر یاری حاج عطالو 4
1 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه آزاد واحد تبریز
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
4 - هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای برنامه درسی آموزش علوم تجربی به روش STEAM از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی اکر انجام پذیرفت. جامعه آماری معلمان پایه ششم ابتدایی ناحیه 3 تبریز بودند که از میان آنها 103 نفر بعنوان نمونه پژوهش و با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی وابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 27سوالی است، که روایی آن (83/0= CVR و 95/0= CVI) به تایید صاحبنظران رسید و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ (93/0) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (T تک نمونه ای) استفاده شد. طبق یافتههای تحقیق، چارچوب برنامه درسی آموزش علوم تجربی مبتنی بر روش STEAM، رویکردی پروژهمحور، فعالیت محور، مشارکتی و ارتباطی بوده و بر نقش فعال دانشآموز به عنوان یادگیرنده تاکید شده است.
This research was conducted with the aim of investigating the characteristics of the experimental science education curriculum using the STEAM method from the point of view of the sixth grade teachers based on the Akker model. The statistical population was the teachers of the sixth grade of the 3rd district of Tabriz, from which 103 people were selected as a research sample using a simple random method. The descriptive-survey research method and data collection tool is a 27-question researcher-made questionnaire, the validity of which (CVR = 0.83 and CVI = 0.95) was approved by experts, and its reliability was obtained with Cronbach's alpha coefficient (0.93). Came. Descriptive and inferential statistics (one-sample T) were used for data analysis. According to the findings of the research, the framework of the experimental science education curriculum based on the STEAM method is a project-oriented, activity-oriented, collaborative and communicative approach, and the active role of the student as a learner is emphasized.