تبیین ابعاد و مولفه های ارتقای قابلیتهای نوآوری سازمانی با رویکرد تابآوری سازمانی در شرکتهای دانشبنیان
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های مدیریتی، سازمانی و صنعتی، مدیریت خلاقیت و نوآوری، خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتیعلیرضا یاراحمدی خراسانی 1 , محمود قربانی 2 * , الهام فریبرزی 3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
کلید واژه: نوآوری سازمانی, تابآوری سازمانی, شرکت دانشبنیان, توسعه قابلیت,
چکیده مقاله :
زمینه: شرکتهای دانشبنیان در هر اندازهای که باشند نیاز دارند عملکرد خویش را در قالب نوآوری سازمانی و در بعضی موارد تابآوری سازمانی، بهبود بخشیده تا بتوانند به تعالی و اهداف مورد نظر خویش دست یابند.هدف: شناسایی ابعاد و مؤلفههای قابلیت نوآوری سازمانی با رویکرد تابآوری سازمانی در شرکتهای دانشبنیان است.روش: روش پژوهش حاضر به لحاظ پارادایم، تفسیری، به لحاظ رویکرد، استقرایی و به لحاظ روش کیفی است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز منابع کتابخانهای و مصاحبه است. برای جمعآوری دادهها با توجه به شرایط کفایت نمونهگیری و دستیابی به اشباع نظری، 25 نفر از خبرگان بصورت گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که قابلیت نوآوری سازمانی دارای 13 بعد می باشد. این ابعاد تبیین می کنند که به منظور نوآوری تاب آورانه، بایستی به ایده ها و خصوصیات فردی، ظرفیتهای سازمانی و ساختاری سازمان و همچنین میزان تکنولوژی محوری، آسیب پذیری و انعطاف پذیری شرکتهای دانشبنیان در برابر بحرانها توجه داشت. همچنین باید آگاهی شرکتها از محیط پیرامون و استراتژی ها وظرفیت های تاب آوری مورد توجه قرار گیرد. این ابعاد و مؤلفهها شامل ابعاد فردی، ساختاری، عملیاتی، تکنولوژی، نوآوری، سازمانی، محیطی، آگاهی موقعیتی، آسیبپذیری، ظرفیت انعطافپذیری، ظرفیت تابآوری، استراتژی تابآوری و توانمندسازی میباشد.
Background: Knowledge-based companies of any size need to improve their performance in the form of organizational innovation and in some cases organizational resilience in order to achieve excellence and their desired goals.Objective: To identify the dimensions and components of organizational innovation capability with the organizational resilience approach in knowledge-based companies.Method: The current research method is interpretive in terms of paradigm, inductive in terms of approach and qualitative in terms of method. The tools for collecting information are library sources and interviews. To collect data, according to the conditions of sampling adequacy and achieving theoretical saturation, 25 experts were selected in a snowball and targeted method.Findings: The results showed that organizational innovation capability has 13 dimensions. These dimensions explain that for the purpose of resilient innovation, one should pay attention to the ideas and individual characteristics, the organizational and structural capacities of the organization, as well as the amount of core technology, vulnerability and flexibility of knowledge-based companies against crises. Companies' awareness of the surrounding environment and strategies and resilience capabilities should also be taken into consideration. These dimensions and components include individual, structural, operational, technology, innovation, organizational, environmental, situational awareness, vulnerability component, flexibility capacity, resilience capacity, resilience strategy and empowerment