تعیین ارجحیت عوامل موثر بر میزان مشارکت کسب و کارهای کوچک و متوسط در فعالیتهای نوآوری باز
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های مدیریتی، سازمانی و صنعتی، مدیریت خلاقیت و نوآوری، خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتی
شیما مسائلی
1
,
یونس وکیل الرعایا
2
*
1 - کارشناسی ارشد MBA ،گرایش مدیریت تکنولوژی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت، مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده پردازی و تجاری سازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
کلید واژه: "عوامل محیطی", "کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs)", "نوآوری باز", "مشخصات محصول", "عوامل درون سازمانی",
چکیده مقاله :
هدف: در حالیکه نوآوری باز در برخی شرایط برای تعدادی از کسب و کارهای کوچک و متوسط زیانآور بوده، تعداد زیادی از آنها در سراسر جهان از بهکارگیری آن منتفع شدهاند. این موضوع نشان دهنده وجود عوامل تعدیلگر بر میزان و اثربخشی مشارکت کسب و کارهای کوچک و متوسط در فعالیتهای نوآوری باز است. اما در ادبیات موضوع در میان پژوهشهای ایران، کمتر نقش عوامل تکنولوژیکی سنجیده شده است. لذا هدف اصلی از انجام این پژوهش تعیین ارجحیت عوامل مؤثر بر میزان مشارکت کسب و کارهای کوچک و متوسط در فعالیتهای نوآوری باز (مورد مطالعه: شهرک صنعتی بروجرد) است. روش: در این مطالعه، ابتدا با استخراج مدلهای سایر پژوهشها در زمینه عوامل مؤثر بر میزان مشارکت کسب و کارهای کوچک و متوسط در فعالیتهای نوآوری باز، مدل مناسب تبیین شد. سپس از دیدگاه 60 نفر از کارشناسان و مدیران کسب و کارهای کوچک شهرک صنعتی بروجرد (استان لرستان) و به روش در دسترس، دادهها به کمک پرسشنامه گردآوری و از طریق نرمافزار PLS Smart بهصورت کمی ارزیابی و رواسازی شد. بعد اهمیت نسبی شاخصهای مدل از دیدگاه 10 مدیر خبره، به روش در دسترس، و به کمک نرم افزارهای ANP و PROMETHEE سنجیده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که این عوامل شامل پارامترهای مشخصات محصول، عوامل درون سازمانی و عوامل محیطی است. بهعلاوه، مهمترین عامل مشخصات محصول تعیین شد. نتیجهگیری: لذا میتوان نتیجه گرفت که مشخصات محصول میتواند احتمال بهرهمندی شرکتهای کوچک و متوسط از فعالیتهای نوآوری باز را افزایش یا کاهش دهد.
Objective: While open innovation in some circumstances is detrimental to a number of SMEs, many have benefited from the use of open innovation strategies around the world. Therefore, the main purpose of this research is providing a developed model of moderating factors affecting SMEs' degree of participation in open innovation activities.Method: In this regard, an appropriate model was defined by studying the literature about effective factors on the degree of SMEs' participation in open innovation activities according to Iran’s situation. In the second stage, after selecting a sample of 60 SMEs in Iran, in order to quantitatively testing the model, the data were collected by a questionnaire and were analyzed with the help of Smart PLS software. In the third stage, the relative importance of factors was tested from the perspective of 10 experts in the field of open innovation along with experienced managers of the SMEs with more than 15 years of work experience with the help of ANP and PROMETHEE methods. Results: The results showed that these factors include the parameters: Product Characteristics, Inter-organizational Factors, and Environmental Factors. Conclusion: The most important factors include Product Characteristics. Finally, several implications were made according to Iran’s conditions.