مدلسازی تاثیر هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با میانجی تعهد سازمانی
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتی- مدیریت خلاقیت و نوآوریعادل زاهد بابلان 1 , فردین فروغی سوها 2 , میکائیل احدپور 3 , رضا طاعتی 4
1 - استاد دانشگاه محقق اردبیلی، گروه علوم تربیتی، اردبیل، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
4 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کلید واژه: تعهد سازمانی, کارآفرینی سازمانی, جو سازمانی, هوش فرهنگی,
چکیده مقاله :
زمینه: کارآفرینی سازمانی فرایند احیای عملکرد سازمانی است، که از مزایای آن میتوان به خلاقیت، ابتکار در فرایند تولید محصول و خدمات، نوآوری در عملکرد سیستمها، بهبود کارآیی و اثربخشی اشاره کرد. هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با میانجی تعهد سازمانی است. روش: تحقیق حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی- همبستگی (مدل معادلات ساختاری) و از منظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را، 1382 نفر از معلمان ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش استان اردبیل که در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. بر اساس جدول مورگان نمونهای به حجم 292 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از اثر مستقیم هوش فرهنگی و جو سازمانی بر تعهد سازمانی به ترتیب 27/0 و 42/0 است. همچنین اثر غیر مستقیم هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی به ترتیب 26/0 و 40/0 با مقدار تی (93/6) و (09/5) به دست آمد. نتیجهگیری: رهبران آموزشی باید زمینه را برای ارتقاء هوش فرهنگی و تعهد سازمانی فراهم آورند تا کارکنان در جو سازمانی مثبت عملکردی خلاقانهای داشته و بتواند با نوآوریهای خود اثربخشی سازمانی را بهبود بخشیده و ادامه حیات سازمان را تضمین نمایند.
Organizational entrepreneurship is the process of reviving organizational performance, the benefits of which include creativity and innovation in product and service design, innovation in organizational processes, improving efficiency and effectiveness.Objective: The aim of this study was to determine the effect of cultural intelligence and organizational climate on organizational entrepreneurship mediated by organizational commitment.Method: The present study is applied in terms of descriptive-correlational content nature (structural equation model) and in terms of purpose. The statistical population of the present study is the number of teachers employed in the primary school of the academic year 1401-1400 in District 1 of Ardabil province in 2003. Sampling method is multi-stage and stratified cluster sampling which, based on Morgan table, a sample of 292 people were selected. Standard questionnaires were used to collect data.Results: The results indicate the direct effect of cultural intelligence and organizational climate on organizational commitment 0.27 and 0.42, respectively. Also, the indirect effect of cultural intelligence and organizational climate on organizational entrepreneurship was 0.26 and 0.40 with T (6.93) and (5.09), respectively. Due to the constant changes and developments in the organizational environment, it is necessary for organizations to have the ability to be creative and innovative in order to be able to perform effectively and ensure their survival.
الوانی، سیدمهدی؛ کهن هوش نژاد، رضا؛ صفری، سعید و خدامرادی، سعید (1392). شناسایی و اولویت بندی عوامل سازمانی مؤثر بر اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی با تبیین نقش نهادینه سازی کارآفرینی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت) بهبود و تحول).23(70): 24-1.
سپهوند، رضا، سیدی، فاضل مؤمنی، مریم. (1401). تبیین و اعتبارسنجی عوامل پیشبینیکننده عملکرد خلاق منابع انسانی در شرکتهای دانش بنیان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 12(13): 1-40.
رجب بیگی، مجتبی؛ امیرخانی، طیبه؛ محمدپور، مریم، فریدی خورشیدی، مریم (1392). هوش فرهنگی و رفتار شهروندی سازمانی. چشم انداز مدیریت دولتی. 13: 84-65.
قاسمی، وحید؛ وحیدا، فریدون (1392). تحلیلی بر هوش فرهنگی و الگوهای تقویت آن. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد شوشتر. 9: 50-33.
فراهانی، ابوالفضل؛ قاسمی، حمید؛ محمدی، نصراله (1392). بررسی عوامل محیطی مؤثر بر روحیه کارآفرینی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 2(3): 61-74.
هادیزاده مقدم، اکرم؛ رامین مهر، حمید؛ حسینی، سید سجاد (1388). بررسی ارتباط هوش هیجانی با گرایش کار آفرینانه مطالعه موردی سازمانهای وابسته به شرکت نفت. توسعه کارآفرینی.1(4): 162-139.
Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitment to the Organization, Journal of Occupational Psychology.63, pp. 1-18.
Bennion, M. 2010. Cultural Quotient & Ethics in Marketing Conference Proceedings of Forum, October Macao, from http://bus.hkbu.edu.hk.
Bagheri, M. & Tolaye, R. (2009). Organizational commitment Bushehr’s study on performance of organizations. (in Persian).
Butler, J.S., (2005). Entrepreneurship and Self-Help among Black
Americans, State University of New York Press, Albany, New York.
Cheng, L., (2007). “Cultural Intelligence (CQ): A Quest for Cultural
Competence”, Communication Disorders Quarterly, vol. 29, No. 1, pp.36-42.
Carlson. J&Yao. A.(2008)- Simulating an agile, synchronized manufacturing system-Int. J. Production Economics, 112, pp, 714–722.
Dess, G. G., Ireland, R. D., Zahra, S. A., Floyd, S. W., Janney, J. J., & Lane, P. J. (2003). “Emerging Issues in Corporate Entrepreneurship”, Journal of Management, 29(3), 351–378.51.
Foladvand KH. Survey of Organization Climate relationship with mental health staff in public hospitals in Ilam. Journal of Ilam University of Medical Sciences 2007; 15(1): 44‐50. [Persian]
Fox, julie m. (2008). “Organizational entrepreneurship and the organizational performance linkage in university extension”. (Dissertation). Ohio state university. pp: 40- 59.46.
Gurmeet S. & Belwal R. (2008). “Entrepreneurship and SMEs in Ethiopia”, Gender in Management: an International Journal, Vol 23, Number 2, pp 120-136.
Hayton, J.C. (2005). Promoting corporate entrepreneurship through human resource management practices: A review of empirical research. Human Resource Management Review, 15, 21-41.
Hosseini Aghdam, S. S (2011). The comparison of public and corporate entrepreneurship at the University of Tabriz Islamic Azad personality and its relationship with employees. Master of Science, University of Ferdowsi Mashhad, pp. 1-20, [Persian]
Kuratko, D. F. ; Goldsby, M. G. & Hornsby, J. S. (2012). Innovation acceleration: Transforming organizational thinking. Upper Saddle River, NJ: Pearson/Prentice Hall
Mahoney . F. Daniel, Hums A, Andrew .P.S.(2010). Dittmor Organizational justice in sport. Sport Management Review, Volume 13, Issue 2, pp: 91-105.
Moghaddam.J.Y , Khorakian.A & Maharati . Y(2015). Organizational Entrepreneurship and Its Impact on the Performanceof Governmental Organizations in the City of Mashhad. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 169, pp.75 – 87.
Seyed javadein, S. Farahei, M. & Taheri atar, Gh. (2007). Knowing the way of influence organizational justice dimensions criminalised various job satisfaction and organizational. The journal of commerce management first. Number 1.(inPersian)
uslu.t , Bulbul .I.A &Cubuk.D (2015). An Investigation of the Effects of Open Leadership to Organizational Innovativeness and Corporate Entrepreneurship. Procedia - Social and Behavioral Sciences ,195 ,pp.1166 – 1175.
Yaghobi, M. & etal. (2008). Relationship between organizational justice and job satisfaction among the employees of an organization in the hospital elected University of Medical Sciences Isfahan, Quarterly Scientific-research health management, the period of 12, No. 35,. 32-25. (in Persian).
Zaree Mahrjerdi‚ M.; Rezaei‚ M.; Arabion‚ A. & Akbari R. (2010). Organizational entrepreneurship; Concepts, Implications & Models. Innovation & Creation in Science; 1(1). (In Persian)
Zehir, C.; Muceldili, B. & Zehir, S. (2012). The Impact of Corporate Entrepreneurship on Organizational Citizenship Behavior and Organizational Commitment: Evidence from Turkey SMEs. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58, 924 – 933.
Zenovia‚ C. P. & Maier‚ V. (2011). Entrepreneurship versus Intrapreneurship. Review of International Comparative Management‚ 12(5) ‚pp. 971-976.
_||_