بررسی مؤلفه های مؤثر بر مصرف رسانه ای جوانان تهرانی؛ باهدف طراحی مدل خلاقانه الگوی مصرف رسانه های نوظهور
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های فرهنگی و اجتماعی (خلاقیت شناسی جامعه شناختی)مصطفی باستان 1 , علی دلاور 2 , علی اکبر فرهنگی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استاد گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: مخاطبان, شبکه های اجتماعی, اعتماد رسانه ای, استفاده و رضایتمندی,
چکیده مقاله :
زمینه: یکی ازمینه: یکی از مهمترین ضرورتهای پژوهش در حوزه مصرف رسانهای این است که، مصرف فردی رسانهها بخش بزرگ و فزایندهای از زندگی روزمره مردم را پوشش میدهد و تفاوتهای این زمینه نیز به نحو نظاممندی با ویژگیهای فردی، موقعیتی و ساختاری برگرفته از نوع جامعه یا موقعیت اجتماعی برحسب سن، جنس و طبقه تا نگرشها و عقاید و ارزشهای فردی مرتبط هستند.هدف: محقق در این پژوهش سعی کرده است تا بر مبنای ادبیات نظری و پژوهشهای صورت گرفته به شناسایی مولفههای موثر بر مصرف رسانهای جوانان جهت تدوین مدل ترجیحات مصرف در سپهر رسانهای ایران نائل شود.روش:جامعه آماری این پژوهش را کلیه جوانان کلانشهر تهران تشکیل داد که در نهایت 485 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت پیمایش پرسشنامه محور مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان از وجود یک رابطه معنی دار میان متغیرهای جمعیت شناختی و اعتماد به رسانههای مختلف با رضایتمندی و مصرف رسانههای مختلف دارد.
Background: One of the most important necessities of research in the field of media consumption is individual media consumption covers a large part of everyday life of people, and its differences are systematically related to individual, situational and structural features based on society or social status such as: age, gender, and class to attitudes and individual values. Purpose: In this research, we try to find the effective components of media consumption in youth in order to design media consumption preferences based on the experience of the researcher, the literature review and researches. Method: The statistical population of this study is the youths in Tehran and the sample size is 485 youths that were evaluated by questionnaire. Results: The results of this study show that there is a significant relationship between demographic variables and media trust with satisfaction and consumption of different media. Keywords: Media trust, Satisfaction and consumption, Audiences, Social networks.
باکاک، رابرت. (1381). مصرف، ترجمۀ خسرو صبری. تهران: نشر شیرازه.
بلالی، مجید، روشندل اربطانی، طاهر و ذوالفقارزاده، محمدمهدی. (1393). بررسی وضعیت رقابت در سپهر رسانهای کشور، فصلنامه راهبرد، سال بیست و سوم، شماره 73، زمستان 93، 5-41.
بنت، اندی. (1386). فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه حسن چاوشیان، لیلا، جوافشانی، اندی بنت، چاپ اول ، تهران: انتشارات اختران.
بوردیو، پی یر. (1384). سرمایۀ اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه (مجموعه مقالات)، به کوشش، کیان تاجبخش، ترجمۀ افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: نشر شیرازه.
بیات، کاوه. (1377). تحول دیدگاه تاریخی ایرانیان به مسائل قومی، فصلنامۀ مطالعات راهبردی، سال اول، پیششمارۀ یک.، 39-46.
روشندل اربطانی، طاهر. (1394). پژوهشی بنیادین در حوزه مفاهیم نظری سیاستگذاری رسانهای، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 7، شماره 3، پاییز 94، 481-504.
ریتزر، جورج. (1383). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمۀ محسن ثلاثی، چاپ هشتم، تهران: نشر علمی.
شهرام نیا، مسعود، کوشکی، راضیه، پوررنجبر، مهدیه.(1393). بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر هویت ملی، فصلنامه پژوهشهای راهبردی سیاست، سال سوم، شماره نهم، 18-38.
صبار، شاهو و هیان، دوان. (1395). عوامل مرتبط با میزان اعتماد مخاطبان به رسانههای نوین و سنتی (نگاهی نو به نوع رسانه، محتوای پیام و ویژگیهای مخاطب)، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال اول، شماره 4، زمستان 94، 205-245.
صلواتیان، سیاوش و منصوری، حامد. (1395). پیشنهاد الگوی مفهومی مدیریت خلاقیت و نوآوری در تولید محتوای تلویزیونی برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(3)، زمستان، 35،76-95.
عاملی، سعیدرضا.(1383). جهانی شدن ها، مفاهیم و نظریه ها، ارغنون، شماره 24، ص43-57.
عسکری، سعید، دلاور، علی و فرهنگی، علی اکبر.(1396). بررسی رابطه میان الگوی مصرف موبایل و احساس «بی موبایل هراسی» در میان کاربران تلفن همراه کلانشهر تهران، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،6(4)، بهار 96، صص 197-224.
فاضلی، محمد (1382). مصرف و سبک زندگی، نشر صبح صادق.
فیروزجائیان، علی اصغر و گرامی، فتحالله. (1392). بررسی رابطه بین سرمایه فرهنگی و منزلت اجتماعی دبیران (مطالعه موردی، دبیران مدارس متوسط شهر خلخال)، فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران، 11(41) ، تابستان 93، 105-119.
کاستلز، مانوئل. (1380). عصر اطلاعات، قدرت هویت، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: انتشارات طرحنو.
کلانتری، عبدالحسین، حسینی، حسنی، علیپور، اکرم.(1391). سنجش تأثیر جنسیت بر مصرف رسانهای در ایران، فصلنامه زن در توسعه و سیاست، 10(4)، 79-99.
کلمن، جیمز. (1384). سرمایۀ اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه (مجموعه مقالات)، به کوشش، کیان تاجبخش، ترجمۀ افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: نشر شیرازه.
مک کوئیل، دنیس.(1382). درآمدی بر نظریههای ارتباطات جمعی، ترجمهی پرویز اجلالی، تهران: نشر مرکز مطالعات وتحقیقات رسانهها. چاپ اول.
مولانا، حمید. (1371). جریان بینالمللی اطلاعات، ترجمۀ یونس شکرخواه، تهران: انتشارات وزارت ارشاد.
موریس، میگان.(1386). ابتذال در مطالعات فرهنگی، ترجمه شروین وکیلی، در «مطالعات فرهنگی، دیدگاهها و مناقشات»، گزینش و ویرایش محمد رضایی، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران.
مهدی زاده، سید محمد. (1389). نظریه های رسانه، اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی، تهران: نشر همشهری، چاپ اول 1389.
نعمتی انارکی، داود. (1396). روانشناسی اعتماد به رسانه، نشریه رسانه و فرهنگ، سال هفتم، شماره اول، بهار و تابستان 96، 135-169.
ویندال و دیگران. (1381). کاربردنظریههای ارتباطات، ترجمۀ علیرضا دهقان، تهران: مرکز مطالعات وتحقیقات رسانهها.
Anne Austin, Jonathan Barnard, Nicola Hutcheon. (2015). Media Consumption Forecasts, Design by، David Parry, Open Studio. ISSN 2059-2612 (Print). ISSN 2059-2620(Online).
Choi, A. Calero, J & Escardı´bul, J. (2011). Hell to touch the sky? Private tutoring and academic achievement in Korea, Working Papers 2011/10, Institut d'Economia de Barcelona (IEB).
Laughey,D (2007)Key themes in Media Theory, Open University Press, 1st Edition . Active, In-Print . 248 Pages.
Kohring, M. (2003). Operationalisierung von Vertrauen in Journalismus [Operationalization of trust in journalism] . Medien & Kommunikationswissenschaft, 51, 5-23
McGuigan, J. (2005). Towards a sociology of mobile phone. Human technology, vol 1 (pp- 45-57). Loungborogh University, UK
Silverstone ,R. (1994). Television and Everyday Life. London: Routledge.
_||_