فریدون آدمیت، تاریخنگار اندیشۀ ترقی و آزادیخواهی
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهیخسرو زمانی امیراباد 1 , حسن ملائکه 2
1 - علوم انسانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد شهرضا، دانشجوی دکتری
2 - علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد شهرضا، استادیار
کلید واژه: قانون, تاریخنگاری, ترقی, آزادیخواهی, فریدون آدمیت,
چکیده مقاله :
فریدون آدمیت، یکی از مورخین مهم تاریخ معاصر ایران است. او را میتوان تاریخنگار ترقی در ایران دانست، چرا که در عمده آثار او، اشاره به اصول تجدد و ترقیخواهی و در تکنگاریها، اشاره به مهمترین ترقیخواهان ایرانی نمایانگر این مسئله است. نگرش وی به سنت و هویت و نیز عناصر تجدد در نوشتههایش دارای اهمیت زیادی است، چرا که بخش مهمی از آگاهیهای تاریخی پیرامون تاریخ تجدد در عصر قاجار، از دل آثار او به دست آمده یا متأثر از آثار او است. این مقاله، به دنبال آن است که به این پرسش پاسخ دهد که رویکرد آدمیت به تجدد چگونه بوده است؟ آدمیت اندیشۀ ترقی بر آمده از غرب را اصلیترین زمینۀ ترقیخواهی در ایران میدانست و با بررسیهای تاریخی خود با در نظرداشتن اسناد و نوشتههای درجه اول به تحلیل آنها میپرداخت. با این هدف که با تحلیل نوشتههای او دربارۀ تجدد، به فهم اندیشۀ تاریخی او و نیز تاریخنگاری تجددخواهانۀ او دست پیدا کند.
Fereydoun Adamit is one of the most important historians of contemporary Iranian history. He can be considered a "historian of progress" in Iran, because in most of his works, the reference to the principles of modernity and progressivism and in monographs, the reference to the most important Iranian progressives represent this issue. His attitude towards tradition and identity as well as the elements of modernity in his writings is very important, because an important part of historical knowledge about the history of modernity in the Qajar era is derived from his works or is influenced by his works. This article seeks to answer the question of what has been humanity's approach to modernity? Humanity considered the idea of progress from the West as the main field of progress in Iran and analyzed it with its historical studies, considering first-class documents and writings. In order to gain an understanding of his historical thought as well as his modernist historiography by analyzing his writings on modernity.
_||_