بررسی تاریخی مختصات پوشاک در عصر صفوی
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهی
1 - دانشگاه قم/رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و نسخ خطی
کلید واژه: صفویه, پوشاک, منسوجات, شاردن, تاج حیدری,
چکیده مقاله :
بدون تردید پوشاک بعنوان یکی از نیازهای اولیه انسان متاثر از شرایط جغرافیایی،فرهنگی و اجتماعی دچار دگرگونیهای بسیاری شده است. توسعه و رشد جوانب فرهنگی و هنری همچون نقاشی، مصنوعات و نساجی با بن مایه های فلسفی و در چارچوب تفکرات ایرانی و اسلامی در دوران زمامداری صفویان دگرگونی نسبتا محسوسی را در پوشاک ان دوران بوجود اورد ، این دوران ملتقای دو سنت در پوشاک است از سویی صفویان برپایه ارزشهای مذهب و تفکر ایرانی به بازاحیایی طرحهای بومی و ایرانی پرداختند و از سوی دیگر حجم مبادلات با جهان خارج ، امد و شد اروپاییان به ایران و حضور سایر مذاهب و اقوام در صحنه عمل سیاسی-فرهنگی تاثیرات زیادی را در این زمینه بر جا گذاشت ، استفاده گسترده از طرحهای اسلیمی در لباس و باز احیایی طرحهای بومی و ایرانی ، دوری از اسلوب شرق دور در تهیه و طراحی پوشاک و نهایتا بوجود امدن قطعاتی از البسه بویژه در پوشش بانوان متاثر از اموزهای دینی از ابداعات پوشاک و تغییرات پوشش در این دوران است. این مقاله با محوریت بازنمایی تصویری صحیح در خصوص انواع البسه در دوره حکومت صفویان و با توسل به شیوه تحقیق کتابخانه ای و استناد به منابع تاریخی این دوران صفوی در پی پاسخ دادن به این سوال است که مختصات اساسی پوشاک در سه بخش پوشش سر ،تن پوش یا پوشش تنه و پای پوش چه بوده است؟
Undoubtedly, clothing as one of the basic human needs has undergone many changes due to geographical, cultural and social conditions. The development and growth of arts such as painting, artifacts and textiles in the framework of Iranian and Islamic thought during the Safavid rule brought a relatively noticeable change in the clothing of that period, this period is a combination of two traditions in clothing by the Safavids based on values Iranian religion and thought revived indigenous and Iranian designs, and on the other hand, the volume of exchanges with the outside world, the influx of Europeans to Iran, and the presence of other religions and ethnicities in the political-cultural arena had a great impact in this regard. Extensive Islamic designs in clothing and revival of indigenous and Iranian designs, avoidance of Far Eastern style in the preparation and design of clothing and finally the emergence of pieces of clothing, especially in women's clothing is influenced by religious teachings of clothing innovations and clothing changes in this period. This article focuses on the correct visual representation of different types of clothing during the Safavid period and by resorting to library research and citing historical sources of the Safavid,s age, seeks to answer the question that the basic characteristics of clothing in the three parts of head covering, body What was the cover or cover of the trunk and legs?
_||_