مطالعه ای در باره تحولات آموزشی و تأسیس مدارس جدید در شهر ساری در عصر قاجار
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهی
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
کلید واژه: ساری, دوره قاجار, مدارس جدید, مدرسه سالاریه, مدرسه حقیقت,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، مطالعه تحولات آموزشی و تاریخ تأسیس اولین مدارس به سبک جدید در شهر ساری در عصر قاجار می باشد. برای دستیابی به این هدف، از روش تاریخی-تحلیلی و با تکیه بر منابع تاریخی بهره گرفته شده است. ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ اﻣﺮوز اﯾﺮان ﻣﺆﯾﺪ آن اﺳت که ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ مدرن اﯾﺮان نشأت گرفته از یک ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﺎرﯾﺨﯽ اﺳﺖ که شروع آن همزمان با تحولات دوره قاجار در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می باشد. بزرگانی چون میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی و میرزا تقی خان امیر کبیر با پی بردن به عقب ماندگی کشور، سعی در جبران این عقب ماندگی نمودند که مهم ترین تلاش در این عرصه، تأسیس مدرسه دارالفنون می باشد. اگرچه تاسیس مدارس جدید در عصر قاجار با مشکلات زیادی روبرو بوده است که می توان آنها را به موانع سیاسی، مالی، اجتماعی و فرهنگی تقسیم بندی کرد اما تأسیس و شکل گیری این مدارس در ایران مسبب کمک به توسعه نظام آموزشی و فرهنگ در دوره های بعدی بود. در سال های پس از انقلاب مشروطه، تأسیس مدارس به سبک جدید، روند سریع تری پیدا کرد و در تهران و شهرهای مهم ایران، مدارس جدیدی تأسیس شد. در استان مازندران نخستین بار در سال ۱۳۲۴ ه.ق / ۱۲۸۵ ه.ش مقارن با انقلاب مشروطه در شهرهای ساری، بابل و آمل مدارس جدیدی تأسیس شد. پژوهش حاضر به مطالعه درباره مدارس جدید شهر ساری می پردازد.
The purpose of this study is to study the educational developments and the history of the establishment of the first modern schools in the city of Sari during the Qajar era. To achieve this goal, the historical-analytical method has been used and relying on historical sources. The study of the history of today's educational system in Iran confirms that the modern educational system of Iran originates from a historical process that begins with the developments of the Qajar period in the political, social and cultural spheres. Majors such as Mirza Abulqasem, Qa'im Farahani and Mirza Taghi Khan Amir Kabir, tried to compensate for the backwardness of the country, the most important effort in this field being the establishment of the Dar Al-Fonoun School. Although the establishment of new schools in the Qajar era has faced many problems that can be categorized as political, financial, social and cultural barriers, the establishment and formation of these schools in Iran has contributed to the development of the educational system and culture in periods was next. In the years after the Constitutional Revolution, the establishment of new-style schools grew faster, and new schools were established in Tehran and major cities of Iran. In Mazandaran province, the first time in 1324 AH / 1285 AD, it was founded in conjunction with the Constitutional Revolution in the cities of Sari, Babil and Amol. The present study studies the new schools in Sari.
_||_