بررسی تاریخی پیرامون سید جلال الدین اشرف
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهیابراهیم باوفا دلیوند 1 , آرش آقاجانپورگزافرودی 2
1 - گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران.
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد ایرانشناسی، گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران. arash.a.gazaroud@gmail.com (نویسنده مسئول)
کلید واژه: اسماعیلیه, واژگان کلیدی: سیدجلال الدین اشرف, اشرف بن زید, هزاراسپی و جلال الدین حسن نومسلمان,
چکیده مقاله :
چکیده خطه گیلان از دیرباز پناهگاه خاندان پیامبر(ع)، سادات و علویان بوده است. سادات و علویان، بنا به دلایل تاریخی خطه گیلان را برای استمرار مبارزه با دستگاه خلافت به عنوان ملجا و پناهگاه خود و آشنایی مردمان این خطه با خاندان پیامبر و تشیع برگزیدند. از همین رو، در بین استانهای ایران، سرزمین گیلان از نظر برخورداری از آرامگاه های منسوب به خاندان اهل بیت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. یکی از مزارهای منسوب به ایشان، مزار سیدجلال الدین اشرف می باشد که در برخی متون معاصر، فرزند امام موسی کاظم(ع) و در برخی دیگر، از امامان زیدی مذهب دانسته شده است. این نوشتار با روش مقایسه تطبیقی به بررسی گزارش های معاصر، و واکاوی متون تاریخی و مطالعات میدانی پیرامون مزار سیدجلال الدین اشرف می پردازد. به نظر می رسد که این آرامگاه به دلایل تاریخی می تواند متعلق به جلال الدین هزاراسپی یا جلال الدین حسن نومسلمان باشد.
Abstract The area of Guilan has long been the sanctuary of the Prophet's family (Peace be upon him), Sadat, and Alavian. Sadat and Alavian, because of Historical reasons and familiarity of people, The Prophet and Shiite family chose Guilan Zone to Continue Struggle with the Caliphate as their lodging and shelter. Hence, among the provinces of Iran, Land of Guilan in terms of The tombs of the Ahlul-Bayt family has a special place. One of the graves related to them, is the grave of Seyyed Jalaleddin Ashraf that In some contemporary texts, It was regarded to the son of Imam Musa Kazem (Peace be upon him) And in others, It was considered Zaidi Imams religion. This paper is a comparative study of contemporary reports, and the review of historical texts and field studies around the grave of Seyyed Jalaleddin Ashraf. It seems that for historical reasons this tomb can belong to Jalaleddin Hezaraspee or Jalal Al-Din Hassan Nomosalman.
_||_