ابعاد هویت فرهنگی در تغییرات لباسآرایی قاجاری
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهی
1 - عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س)
کلید واژه: هویت فرهنگی, لباس ایرانی, عصر قاجار, کالای فرهنگ مادی,
چکیده مقاله :
فرهنگ ایرانی مجموعهای از سنن، آیین، مذهب و زبان است که توانسته در میان اقوام به اصولی نسبتاً واحد برسد. هویت، زاده نگرشهای فرهنگی بوده و جایگاه انسان در هستی را نشان میدهد. مسأله پوشاک به عنوان یک شأن انسانی، نمودی از هویت فرهنگی است. بنابراین ارتباط ذاتی هویت و لباس در اجزای ثابت آن و رابطه عَرَضی آن در قسمتهای متغیر لباس همسو با مد است. لباس به عنوان یک کالا از فرهنگ مادی، مطابق ذوق اشخاص و نیز نسبت به مد شکل گرفته و مبین هویت فردی و اجتماعی افراد است. از جمله راههای درک اسلوب پوششی، شناخت آن در متن جامعه است. این مقاله با رویکردی جامعهشناسانه و با تحلیل تغییرات این فرهنگ مادی به عنوان متنی نمادساز، آن را در رفتارهای جمعی معنا میکند. از آنجا که گاه تغییر لباس در پی تغییر تفکرات انسانی محقق میگردد، بدین ترتیب تغییرات لباسآرایی در عصر قاجار به عنوان مسألهای در تغییر هویت فرهنگی جامعه ایرانی مورد بحث است. پرسشهای اساسی این پژوهش عبارت است از: نحوه تغییرات لباسآرایی قاجاری چیست؟ و ابعاد هویت فرهنگی در آن کدام است؟ نتایج پژوهش گواه آن است که هشت بُعد در ساخت هویت فرهنگی در لباس ایرانی دخیل است و عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی در عصر قاجار با ایجاد تحولات در اندیشه ایرانیان، باعث تغییرات در ساختار ظاهری لباس شدند. به طور کلی تغییر در معنای لباس، سبب بروز تغییرات در ساختار ظاهری لباس شد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی تحلیلی بوده و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است.
Iranian culture and set of traditions, rituals, religion and language among ethnic groups that could in principle be relatively units. Identity is among cultural attitudes and the place of man in the universe shows. Clothing as a human identity is an expression of cultural identity. Thus, the relationship between identity and dress up in parts of its fixed and variable relationship is cross the clothing line with fashion. Dressed as a product of material culture, according tasteful fashion persons and to the individual and social identity is formed and expressed. The ways to understand the style of coverage is recognition in the society. The authors aim is analyzing changes in the material culture as text notation, it means, consider this: collective behavior. Because sometimes change clothes in humanizing change in thinking, so changes in Qajar Iranian as clothing change the cultural identity of Iranian society is discussed. The basic questions of this research are: How is Qajar clothing decoration changes? What are the dimensions of cultural identity? In general, changes in the sense of clothing, cause changes in the appearance of the dress. The research method is descriptive and analytical method of data collection is research of library.
_||_