تحلیلی بر شرکت اسلامیه، تجربه اقتصاد مقاومتی در ایران دوره قاجار(1278-1289ه.ش)
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهی
1 - دانشگاه اصفهان
کلید واژه: مدیریت مصرف, قاجار, اقتصاد مقاومتی, شرکت اسلامیه, تولید داخلی,
چکیده مقاله :
اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد اصلی خروج از شرایط فشار اقتصادی مطرح میباشد. یکی از وجوه اقتصاد مقاومتی تولید و مصرف کالای داخلی است. این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که در تجربه تاریخی ما در دوره قاجار چه عواملی در به اوج رسیدن "تولید و مصرف کالای داخلی" موثر واقع گشت؟ برای پاسخ به این سوال محقق به بررسی عوامل موثر در تقویت تولید ملی در زمان فعالیت شرکت اسلامیه، بر اساس روشتحلیل محتوای کیفی پرداخته است. با توجه به نقش الگوهای بومی موفق در پیشبرد مسائل اجتماعی، نتیجه وحدت رویه و همراهی عوامل مختلف موثر در موفقیت شرکت اسلامیه از جمله سرمایهی تاجر، نفوذ روحانی و قلم روشنفکر، متذکر میشود که در شرایط کنونی، ایجاد اقتصادی قوی و متکی به توان بومی، دور از دسترس نیست. نتایج تحقیق بیانگر لزوم بهرهگیری از احساسات ملیگرایانه و پشتوانه اعتقادی مذهبی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی درشرایط کنونی است.
Resistance economy as the main strategy was to withdraw from economic pressures. One of the aspects of production and consumption of goods is internal resistance economy. This Mqalh to answer the question of what factors in our historical experience in the Qajar period to culminate in "domestic production and consumption of goods" was effective? To answer this question important factors in strengthening the national production at the company's activity Islamiyah, based on "qualitative content analysis" is checked. According to local patterns of successful role in promoting social issues, the result of unity and cooperation of various factors affecting the company's success Islamiyah including merchant capital, the spiritual and intellectual pen, noting that in the current situation, creating a strong economy and based on be local, not out of reach. The results indicated the necessity of enjoying the backing of nationalist sentiment and religious beliefs to realize the current situation is the strength of the economy.
_||_