بررسی نقش آمیختههای بازاریابی بر بهبود فروش محصولات کشاورزی در شهرستان سقز
محورهای موضوعی : بازاریابیحسین شریفی 1 , لقمان رشیدپور 2 * , سلیمان رسولی آذر 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت کشاورزی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت کشاورزی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
کلید واژه: آمیخته های بازاریابی, بهبود فروش محصولات کشاورزی, سقز, بازاریابی محصولات کشاورزی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی نقش آمیختههای بازاریابی بر بهبود فروش محصولات کشاورزی در شهرستان سقز انجام شد. هدف تحقیق کاربردی و روش تحقیق توصیفی – پیمایشی بود. جامعه تحقیق کلیه کشاورزان حوزه شهرستان سقز به تعداد 372 نفر بود. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه استاندارد آمیختههای بازاریابی شارما و گوتان(2018) و بهبود فروش محصولات کشاورزی حسینی(1390) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از نرم افزار SPSS استفاده شد و از آمارههای کالموگروف اسمیرنف، رگرسیون وضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که فرضیه های پژوهش در سطح معنی داری کمتر از 05/0 معنی دار بود بدین معنی همه فرضیه های تحقیق صحیح واقع گشتند و این نشان می دهد که آمیخته های بازاریابی منجر به بهبود فروش محصولات کشاورزی در شهرستان سقز خواهد شد. نتایج نشان داد که پهار فرضیه مذکور در سطح پایین تر از 05/0 معنی دار گزارش شد، همچنین از بین خرده مقیاس های آمیخته های بازاریابی عامل قیمت بیشتریت همبستگی را داشت و عامل مکان توزیع کمترین همبستگی را به خود اختصاص داده بود، لذا نتیجه می گیریم برای بهبود فروش محصولات کشاورزی می توانیم از آمیخته های بازاریابی استفاده کنیم و همچنین از عامل قیمت بایستی برای بهبود فروش محصولات کشاورزی به درستی استفاده نماییم. لذا پیشنهاد می شود که به کشاورزان در باب مفهوم آمیخته های بازاریابی آموزش های لازم داده شود.
TThis research was conducted with the aim of investigating the role of marketing mix on improving the sale of agricultural products in Saqez city. The purpose of applied research and the research method was descriptive-survey. The research population of all the farmers of Saqez city was 372 people. In this research, the tools of Sharma and Gutan's (2018) marketing mix standard questionnaire and Hosseini's agricultural product sales improvement (2018) were used. SPSS software was used to analyze the findings and Kalmogorov Smirnov statistics, regression and Pearson correlation coefficient were used. The results showed that the research hypotheses were significant at a significance level of less than 0.05, which means that all the research hypotheses were true and this shows that marketing mixes will lead to the improvement of the sale of agricultural products in Saqqez city. The results showed that the validity of the mentioned hypothesis was reported to be significant at a level lower than 0.05, also among the subscales of the marketing mix, the price factor had the highest correlation and the distribution location factor had the lowest correlation, so the result We can use marketing mix to improve the sale of agricultural products, and we must use the price factor properly to improve the sale of agricultural products. Therefore, it is suggested that farmers be given the necessary training on the concept of marketing mixes.