مدیریت و برنامهریزی توسعه گردشگری در سمنان با تأکید بر مجموعه بازار، مسجد امام و ارگ سمنان
محورهای موضوعی : کالبدیمحمدرضا لوافیان 1 * , بتول فقیه آرام 2 , سعید زینتی 3 , مجید ابوالفتحی 4
1 - کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار- گرمسار- ایران
2 - استادیار علوم تربیتی،واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر ، ایران
3 - دکترای جغرافیا ی سیاسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار- گرمسار- ایران
4 - دانشجوی دکترای جغرافیا ی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار- گرمسار- ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چکیده برنامهریزی به عنوان یک ابزار علمی به متصدیان صنعت گردشگری کمک میکند تا در یک فرآیند پیوسته و علمی، بهترین مسیر و راهکار توسعه گردشگری در یک منطقه را مشخص نموده و این توسعه را در مسیر توسعه سایر بخشهای اقتصادی قرار دهند. هدف اصلی این مقاله مدیریت و برنامهریزی توسعه گردشگری در سمنان با تأکید بر مجموعه بازار، مسجد امام و ارگ سمنان است. سؤال اصلی مقاله این است که مدیریت و برنامه ریزی توسعه گردشگری در سمنان چگونه بایستی انجام گیرد که بتوان از پتانسیلهایی مانند مجموعه بازار، مسجد امام و ارگ سمنان بهترین استفاده را برد؟ نتایج این تحقیق نشان می دهد که مدیریت و برنامه ریزی توسعه گردشگری در سمنان بایستی به نحوی انجام شود که سهم مجموعه بازار، مسجد امام و ارگ سمنان به خاص مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این بین عدم آشنایی گردشگران از جاذبههای گردشگری و تعداد گردشگران در این شـهرستان رابـطه معناداری وجود دارد؛ و اینکه بین کـمبود امـکانات زیـربنایی و توسعهنیافتگی صنعت گردشگری در شهرستان رابطه معناداری وجود دارد. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها نیز کتابخانهای و نیز استفاده از مقالات علمی- پژوهی است. ابزار گردآوری اطلاعات فیشبرداری و استفاده از جداول و نمودارها و نیز نقشهها است.