پهنه بندی خطر زمین لغزش جاده کن- سولقان به روش منطق فازی
محورهای موضوعی : فصلنامه زمین شناسی محیط زیستسحر حسنی 1 , علی ارومیه ای 2 , زهرا ملکی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد زمین شناسی مهندسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران،ایران
2 - استادگروه زمین شناسی مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس تهران
3 - استادیارگروه زمین شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: جاده کن- سولقان, رشته کوه البرز, پهنه بندی خطرزمین لغزش, سیستم منطق فازی, نرم افزار ArcGIS,
چکیده مقاله :
ناپایداری دامنهها از جمله معضلات جهانی است که هر ساله خسارات مالی و جانی فراوانی را بر زندگی بشر و محیط پیرامون آن وارد میکند. دخالت هر چه بیشتر بشر در طبیعت با ساخت سازهها و برهم زدن چرخههای طبیعی از جمله عوامل اساسی در افزایش تعداد لغزشها و بالا رفتن میزان خسارات و آسیبها میباشد.در این مقاله خطر ناپایداری دامنهها در نقشهی راه کن – سولقان مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش با استفاده از سیستم منطق فازی در محیط نرم افزار ArcGIS و IDRISI، نقشه های پهنهبندی خطر زمین لغزش در منطقه مورد مطالعه تهیه گردید. سپس به منظور ارزیابی میزان دقت و کارایی از اپراتورهای مختلف روش فازی برای نتیجهی بهتر استفاده شد. براساس بررسیهای انجام گرفته، تاثیر عوامل تکتونیکی نظیر گسلها به عنوان موثرترین پارامتر در حرکات دامنهای شناخته شده است. در نقشهی پهنهبندی خطر زمین لغزش با عملگر اشتراک فازی، محدودهی زمین لغزشهای موجود در منطقه نسبت به میزان مناطق با احتمال وقوع لغزش در نقشه مطابقت خوبی نشان میدهد. به همین منظور پیشنهاد میشود در این بخش ها جهت جلوگیری و یا کاهش خطرات دامنه ای در منطقه مورد مطالعه از گسترش فعالیتهای عمرانی در مناطق با حساسیت بالای زمین لغزش جلوگیری گردد.
Slope instability is regarded as a worldwide problem that has direct effect on human life and the environment. The human intervention in nature by building structures and disrupting natural causes increase in the number of landslide event. Landslide hazard zonation mapping is considered to be one of the most reliable methods for evaluating the potential of landslide event along road. These maps can provide in the way of useful information in relation to the identification of high risk areas offer and accordingly, stabilization methods proposed to prevent such risks. In this study, maps of hazard zone landsliding were produced, by using fuzzy logic in ArcGIS and IDRISI along Kan–Suleghan road. Then, in order to assess the accuracy and efficiency of different operators, for creating better results, the fuzzy method was used. Based on studies, revealed the effects of tectonic factors such as faults is most effective parameter. In zoning maps, risk of landslide with fuzzyoverlayOR, the scope of present landslides in the region compared to the area with possibility of landslide occurance in the maps have been showed the good matching. So, in the paper, area it is suggested to prevent construction projects in area with high probability of landslides.
_||_