طراحی چارچوبی برای ظرفیتهای بازاریابی جهت دستیابی به مزایای مالی در شرکت های وابسته به صنایع فولاد پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار
محورهای موضوعی : بورس اوراق بهادار
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر - خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
کلید واژه: عملکرد مالی, صنعت فولاد, ظرفیت های بازاریابی,
چکیده مقاله :
گروه فلزات اساسی از لحاظ میزان ارزش بازار پس از گروه محصولات شیمیایی در بورس اوراق بهادار دارای اهمیت می باشند لذا استفاده بهینه از ظرفیت های بازاریابی در این صنعت میتواند منجر به دستیابی مزایای مالی شود. هدف این پژوهش طراحی چارچوبی برای ظرفیتهای بازاریابی جهت دستیابی به مزایای مالی در شرکت های وابسته به صنایع فولاد پذیرفته شده در بورس و اوراق بهاداربود.روش تحقیق بهصورت آمیخته متوالی اکتشافی که طی دو مرحله کیفی و کمی با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد. داده های مرحله کیفی از طریق انجام مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند با 15 نفر از خبرگان و کارشناسان حوزه بازاریابی که از طریق روش نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی تا زمان رسیدن به اشباع نظری انتخاب شده بودند، جمع آوری شد. داده ها با استفاده از کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی انجام شد وبا نرم افزار تحلیل داده های Maxqda تحلیل شد. نتایج بدست آمده از تحلیل منجر به الگوی نهایی ظرفیتهای بازاریابی با 7 مقوله اصلی شامل:محصول،توزیع،بازار،مشتری،تجزیه و تحلیل رقبا،تبلیغات و برند شدکه در 6 بعد شرایط علی، مقوله اصلی، شرایط زمینهای، محیطی، راهبردها و پیامدها، مدل پارادایمیک تحقیق ترسیم شد.
In terms of market value, the basic metals group is important after the chemical products group in the stock exchange, so the optimal use of marketing capacities in this industry can lead to financial benefits. The purpose of this research was to design a framework for marketing capabilities to achieve financial benefits in companies affiliated to the steel industry accepted in the stock exchange. became. Qualitative phase data was collected through semi-structured in-depth interviews with 15 marketing experts who were selected through purposive sampling and snowball methods until theoretical saturation was reached. The data was done using open, central and selective coding and analyzed using Maxqda data analysis software. The results obtained from the analysis led to the final model of marketing capabilities with 7 main categories including: product, distribution, market, customer, analysis of competitors, advertising and brand, which in 6 dimensions are causal conditions, main category, background conditions, environment, strategies and As a result, the paradigmatic model of the research was drawn.
_|1) ابیاوی، ن. مهرعلیزاده، ی؛ و حسین پور، م. (1391). بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی و ارتباط آن با عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: کمیته امداد امام خمینی (ره) استان خوزستان). مجموعه مقالات همایش دانشجویی کارآفرینی، تهران، 20 و 21 مهر: 1 تا 12
2) حیدری کرد زنگنه، غلامرضا؛ نوروش، ایرج؛ جعفری، محمدحسن (1396). مسؤولیت اجتماعی و عملکرد مالی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار. مجله اقتصادی، شماره 3 و 4، 53-78
3) دهدشتی شاهرخ، زهره؛ ناطق، محمد؛ احسانی، راضیه (1396). تبيين رابطة قابلیتهای بازاريابي و عملكرد مالي سازمان. مجله مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 1، 103-128
4) رضایی دولتآبادی، حسین؛ خائف الهی، احمدعلی مدلی براي تعیین میزان تأثیر بازارگرای بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیتهای بازاریابی در صنایع شیمیایی. فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 10، شماره 1. (1385). صص 161-131
5) رضایی، روحالله؛ بادسار، محمد؛ امین فنگ، داوود. تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی در سازمان جهاد کشاورزي استان آذربایجان غربی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزي ایران، دوره 2-47، شماره. (1395). 877-865
6) زارعی، عظیم؛ فارسی زاده، حسین؛ سیاه سرانی کجوری، محمدعلی و دهقانی سلطانی، مهدی. تأثیر هوش سازمانی بر عملکرد سازمانی با بهرهگیری از ظرفیتهای بازاریابی، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال هفتم، شماره سیزدهم. (1394). صص 64-39
7) سیف، یاسر محمدزمانی، مجمدرضا شجاعی، یاسر؛ مقدم، رضا. ارزيابي كارآفرينانه، قابلیتهای بازاريابي و عملكرد کسبوکارهای پروژه محور. مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره. (1397). صص 164-145
8) غفاری، پیمان؛ خادمی مقدم، عبداله و غلامی، بهمن (1391). بررسی ارتباط میان سرمایهگذاری در IT و عملکرد مالی شرکت. فصلنامه پژوهشهای مدیریت، ویژهنامه شماره 94 و 95
9) ملكي مين باش رزگاه، مرتضی؛ امینی خیابانی، غلامرضا؛ خوانساری، یحیی. ارزش سازي ظرفیتهای بازاريابي با تأكيد بر كارآفريني محوري و بازارمحوري؛ نقش ميانجي نگرش نوآورانه. فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 10(1). (1398). صص 104-87
10) منگلی، نسرین؛ رضایی، روحالله؛ صفا، لیلا. تأثير قابلیتهای بازاريابي بر عملکرد مالي و مشتري کسبوکارهاي گلخانه¬اي در شهرستان جيرفت. علوم و فنون كشت¬هاي گلخانهای، سال هشتم، شماره چهارم. (1396).
11) Abiodun, E. A. & Kolade, O. G. (2020). Marketing Strategies Impact On Organizational Performance. INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENTIFIC & TECHNOLOGY RESEARCH VOLUME 9, ISSUE 01
12) Abiavi, N. Mehralizadeh, Y. & Husseinpour, M. (2012). Study of factors affecting organizational entrepreneurship and its relationship with organizational performance (Case study: Imam Khomeini Relief Committee of Khuzestan province). Proceeding of Student Conference on Entrepreneurship, Tehran, 20 and 21 October: 1 -12 (In Farsi).
13) Adeola, S.A. Olufemi, O.A. Jubril, L.O. & Peter, S.B. (2015). THE IMPACT OF MARKETING CAPABILITY AND DIVERSIFICATION STRATEGY ON PERFORMANCE. Journal of Marketing and Consumer Research, Vol.13
14) Agyapong, A. Essuman, D. & Yeboah, L. A. K. (2019). Performance implications of strategic planning and marketing capability in micro and small businesses in an emerging African economy: a contingent resource-based view. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 4 (31): 1-20.
15) Barney JB. (2014). How marketing scholars might help address issues in resource-based theory. Journal of the Academy of Marketing Science,42(1): 24–26.
16) Biégas, S. (2018). Marketing Innovation Capacity and Firm Perfor-mance in Brazilian Clothing Industries. REBRAE, Curitiba, v.11, n. 3: 343-355
17) Cacciolattia, L. & Leeb, H.L. (2016). Revisiting the Relationship between Marketing Capabilities and Firm Performance: The Moderating Role of Market Orientation, Marketing Strategy and Organizational Power. Journal of Business Research, 69(12): 5597-5610.
18) Cao, G. Duan, Y. Banna, A.E. (2019). A dynamic capability view of marketing analytics: Evidence from UK firms. Industrial Marketing Management, Volume 76: 72-83
19) Chew, D.A. S. Yan, Sh. & Cheah, Ch.Y.J. (2008). Core Capability and Competitive Strategy for Construction SMEs in China. Chinese Management Studies, 2(3):203–214
20) Cravens, D.W. Ingram, T.N. La Forge, R.W. & Young, C.E. (1993). Behavior-Based and Outcome-Based Sales Force Control Systems. Journal of Marketing, 57(4): 47-59.
21) Eng, T. & Jones, G. (2013). An investigation of marketing capabilities and upgrading performance of manufacturers in mainland China and Hong Kong. journal of world business, 44(4): 463-475
22) Kachouie,R. Mavondo,F. Sands, S. (2018). Dynamic marketing capabilities view on creating market change, European Journal of Marketing. https://doi.org/10.1108/EJM-10-2016-0588
23) Kozlenkova IV, Samaha S and Palmatier R. (2014). Resource-based theory in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science 42(1): 1–21.
24) Martin, S.L & Javalgi, R.G. (2016). Entrepreneurial orientation, marketing capabilities and performance: The Moderating role of Competitive Intensity on Latin American International New Ventures, Journal of Business Research.69(6): 2040-2051.
25) Morgan, N.A. Vorhies, D.W. & Mason, C.H. (2009). Market orientation, marketing capabilities and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8): 909–.920
26) Massiera, PH. Trinchera, L. Russolillo,G. (2018). Evaluating the presence of marketing capabilities: A multidimensional, hierarchical index. Recherche et Applications en MarketingVol. 33(1):30–52
27) Narver J.C. Slater S.F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. Journal of Marketing, No. 54
28) Nicolas, C.L. & Cerdan, A.L. (2011). Strategic Knowledge Management, Innovation and Performance. International Journal of Information Management, 31: 502-509.
29) Shahin, A. Rezaei Dolatabadi, H. & Kouchekian, M. (2012).Proposing an Integrated Model of BSC and EFQM and Analyzing its Influence on Organizational Strategies and Performance. International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, 1(3): 41-57
30) Theodosiou, M. Kehagias, J. & Katsikea, E. (2012). Strategic Orientations, Marketing Capabilities and Firm Performance: An Empirical Investigation in the Context of Frontline Managers in Service Organizations. Industrial marketing Management, doi:10.1016/j.indmarman.2012.01.001.
31) Varmazyar, M. Dehghanbaghi, M. & Afkhami, M. (2016).A novel hybrid MCDM model for performance evaluation of research and technology organizations based on BSC approach. Evaluation and Program Planning, 58: 114-25.
32) Zhou, K. Z. Brown, J. R. & Dev, C. S. (2009). Market orientation, competitive advantage, and performance: A demand-based perspective. Journal of business research, 62(11): 1063-1070.
|_