بررسی تطبیقی جایگاه نمادین « رنگ و رنگواره» در ادبیات مقاومت « نمونه مورد پژوهش: اشعار شهریار و سید محمد رضا کردستانی «میرزاده عشقی »
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقیحمیدرضا قانونی 1 , پروین غلامحسینی 2
1 - استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد (تخصص عرفان و ادبیات معاصر).
2 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: نماد, رنگ, سید محمدرضا کردستانی, ادبیات مقاومت, شهریار,
چکیده مقاله :
نماد یکی از آرایههای ادبی است. ویژگی بارز نماد، ابهام، عدم صراحت، غیر مشروح و غیر مستقیم بودن آن است؛ نمادگرایی و جامعه گرایی دو ویژگی اساسی اشعار شاعران مقاومت است. مهمترین موضوعات منعکس شده در آثار ایشان افکار آزادیخواهانه و قانونخواهی، مبارزه با استبداد، وطن پرستی، بیداری مردم و برانگیختن احساسات ملی و میهنی، ترویج آزادیهای فردی و اجتماعی، انتقاد از نابسامانیها و آشنا کردن مردم به حدود و حقوق شان، اصلاحات سیاسی و تغییر و تحول بنیانی از طریق بیداری بود. لذا مطرح کردن چنین موضوعاتی در آن شرایط و در آن عصر باعث شد که شاعران به جای گفتار صریح، از نماد، رمز، کنایات و استعارات در قالب کلامی ابهام آمیز استفاده کنند. و در اکثر اشعار خود دو معنای ظاهری و مجازی را مد نظر قرار دهند؛ رنگ بعنوان برجستهترین عنصر در حوزه محسوسات، از دیرباز تا کنون مورد توجَه انسان بوده و همواره روح و روان آدمی را مسحور قدرت خود کرده است. امروزه رنگ مهمترین عنصر در بروز خلاقیتهای هنری و بهرهوری محسوب میشود. رنگ مایة آرامش و هستة آرایش جهان است و شاعران بعنوان زیبا شناسان جهان آفرینش از واژگان رنگین در عینیتر شدن ایماژهای شاعرانه و گاه در راستای تبیین مفاهیم بیان ناشدنی فضای نمادین اشعار خویش بهرهها بردهاند. عنصر رنگ که یکی از اجزای مهم صور خیال است، یکی از عناصر مهم زبان نمادین شاعران مقاومت و بیان نمادین آنها گردید. لذا این پژوهش در پی بررسی و مقایسه نمادهای رنگ و رنگواره در شعر شهریار و سید محمدرضا کردستانی است.
Symbol is a figure of speech. The specific features of the symbol of ambiguity, uncertainty, and it is non-annotated and indirect, symbolism and socialization is the main characteristic of the poetry of resistance. The most important topics are reflected in his works ideas of freedom and law-abiding, fight tyranny, patriotism, waking people up and energizing nationalist sentiment and the homeland, promoting individual liberties and social criticism of turmoil and educate people about their rights, and political reforms through fundamental change was awake.Today, color is the most important element in the development of creative work and productivity. One important element is the element of color imagery, one of the important elements of symbolic language and symbolic expression of the resistance poets. Therefore, this research seeks to compare and compare the colors and colors in the poems of Shahriar and Seyed Mohammad Reza Kordestani. Key words: Literature resistance, color, icon, Shahriar, Seyed Mohammad Reza Kurdistani
_||_