ارزیابی اثرات فشار رقابت قیمتی در بازار خدمات حسابرسی و قدرت چانه زنی بر حق الزحمه حسابرسی
سید عباس برهانی
1
(
, استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، قم
)
کلید واژه: حقالزحمه حسابرسی, قدرت چانهزنی مشتری, رقابت قیمتی.,
چکیده مقاله :
پس از رسواییهای مختلف مالی در جهان، ایجاد مقررات کشف هزینه حسابرسی عمدتا به دلیل نگرانی در مورد استقلال حسابرس ناشی از حسابرسان مستقر در ارائه خدمات حسابرسی و غیرحسابرسی انجام شد. در حالی که افشای اجباری هزینه حسابرسی، اطلاعاتی را در رابطه با هزینههای پرداخت شده به حسابرس و دامنه خدمات ارائه شده توسط حسابرسان به مشتریان خود فراهم میکند، در عین حال به افزایش قیمت رقابتی در بازار حسابرسی نیز میانجامد. تحقیق حاضر به منظور ارزیابی اثرات فشار رقابت قیمتی در بازار خدمات حسابرسی و قدرت چانهزنی بر حقالزحمه حسابرسی صورت گرفتهاست. روش شناسی پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و مبتنی بر آزمون فرض بنا شدهاست. از میان شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران، به روش حذفی سامانمند، اطلاعات مالی 118 شرکت طی سالهای 1395 الی 1399 با استفاده از نرمافزار آماری ایویوز تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق حاکی از این بود که قدرت چانهزنی شرکتهای تحت بررسی به عنوان مشتریان حسابرسی، بر میزان حقالزحمه حسابرسی تاثیر دارد. همچنین فشار رقابت قیمتی در بازار خدمات حسابرسی بر حقالزحمه حسابرسی شرکتهای تحت بررسی، تاثیر دارد
چکیده انگلیسی :
After various financial scandals in the world, the establishment of audit fee discovery regulations was done mainly due to the concern about auditor independence caused by auditors based in providing audit and non-audit services. While the mandatory audit fee disclosure provides information regarding the fees paid to the auditor and the range of services provided by the auditors to their clients, at the same time, it also leads to an increase in the competitive price in the audit market. The present research was conducted in order to evaluate the effects of price competition pressure in the market of audit services and bargaining power on audit fees. The research methodology is practical in terms of its purpose and is based on hypothesis testing. Among the companies admitted to Tehran Stock Exchange, financial information of 118 companies was analyzed during the years 2016 to 2020 using EViews statistical software. The results of the research indicated that the bargaining power of the companies under investigation as audit clients has an effect on the amount of audit fees. Also, the pressure of price competition in the audit services market has an effect on the audit fees of the companies under review