شناسایی و اولویت بندی موانع موثربر توسعه آموزش الکترونیک در جوامع اسلامی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی وپیام نور استان البرز)
محورهای موضوعی : آموزش و بهسازی منابع انسانیحمیده مظفری دهشیری 1 , طلعت دیبا واجاری 2
1 - علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، استان البرز.
2 - علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، استان البرز.
کلید واژه: توسعه آموزش, جوامع اسلامی, توسعه آموزش الکترونیک,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع توسعه آموزش الکترونیک در جوامع اسلامی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی وپیام نور استان البرز) می باشد که از نظر روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی)است. بخش کیفی تحلیل محتوا و بخش کمی توصیفی –همبستگی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی، مقالات چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی با موضوع موانع توسعه آموزش الکترونیک بوده که پس از بررسی تعداد 18 مقاله انتخاب شد. در بخش کمی دانشجویان رشته علوم تربیتی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور استان البرز که با استفاده از فرمول کوکران تعداد آنها 350 نفر محاسبه شد. پس از بررسی مقالات با استفاده از نرم افزار Atlas ti موانع توسعه در جوامع اسلامی شناسایی شد. با استفاده از موانع شناسایی شده پرسشنامه ای در 5 بعد و 50 گویه تدوین شد. پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 841/0 و در آزمون بارتلت ضریب kmo برابر 818/0 بدست آمده است که در هر دو حالت با توجه به بالاتر بودن از 8/0مورد تایید می باشد. نتایج نشان داد موانع توسعه آموزش الکترونیک در کشورهای اسلامی به ترتیب اولویت از نگاه دانشجویان عبارتند از موانع انسانی، موانع فرهنگی، موانع سیاست گذاری، موانع فنی و موانع مدیریتی. همچنین با بررسی میزان تاثیر هر یک از این موانع نشان داد، موانع فرهنگی 90 درصد، موانع فنی 85 درصد، موانع انسانی 84 درصد، موانع مدیریتی 86 درصد و موانع سیاست گذاری 79 درصد بر توسعه آموزش الکترونیک در جوامع اسلامی تاثیر دارند .
امیری، بهزاد؛ شاه آبادی، ابوالفضل(1396). تاثیر توسعه بر نهادها: مورد کشورهای اسلامی عضو گروه D8 .
آذر، عادل؛ پورنصیر رودینه، مریم؛ حسن پورزرکامی، محمدسعید(1400) واکاوی و نگاشت موانع توسعه آموزش الکترونیک در ایران با تاکید بر نظام آموزش عالی، مدیریت :: نشریه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری :: تابستان 1400 - شماره 68) جلد هفتم) صفحات : از 112 تا 130).
جمعه پور، محمود(1391). دستیابی به توسعه پایدار انسانی بر محور گردشگری، مجموعه مقالات سمینار جغرافیا بستری برای گفتگوی تمدن ها، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد و مر کز بین المللی گفتگوی تمدن ها، ص93.
متقدم، عقیل(1391). آموزش الکترونیک (مجازی)؛ فرصتها و چالشها.
مجیدی، اکبر(1388). آموزش الکترونیکی: تاریخچه، ویژگی ها، زیرساختها و موانع.
محمودی، مهدی؛کاشفی، زهرا(1396). موانع آموزش الکترونیکی در مدارس ایران.
محمودی، مهدی؛ مستشیری، سیده الناز(1396). تحلیل موانع توسعه آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی(مورد مطالعه: دانشگاه دولتی سمنان). نامه آموزش عالی، دوره جدید، سال دهم(شماره 37)، 111-129.
منتظر، غلامعلی؛ سنجابی، طاهره؛ قاسمی، مهسا(1399).چالش ها و مشکلات توسعه آموزش و یادگیری الکترونیکی در عصر همه گیری ویروس کووید-19 ، نشریه مدیریت دولتی،پاییز1399،شماره 7،از ص 8-15.
یزدیان ،امیر(1390). سواد رسانه انتقادی: بررسی موردی سطح سواد رسانه ای دانشجویان کارشناسی ارشد تحقیق در ارتباطات دانشکده صدا و سیما ج.ا.ا ،پایان نامه کارشناسی ارشد علم ارتباطات اجتماعی-دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
یاسوری، مجید(1394). توسعه انسانی در کشورهای اسلامی، ماهنامه اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شماره 220-219، صص205-203.
سازمان کنفرانس اسلامی(1373). مباحث کشورها و سازمان های بین المللی، تهران: دفتر مطالعات امور خارجه.
Antoni, S. (2003).The Virtual University. UNESCO Publications, New York.
Arab Advisors Group .(2002). Internet users in the Arab world, Available to: www. Arab Advisors Group.com.
Liu, O.Soon L,kim,su (2009). Outcomes Assessment in Higher Education: Challenges and Future Research in the Context of Voluntary System of Accountability. Educational Measurement: Issues andPractice Fall, 3 (7) 3, 2–9.
Silvia Ekasari , Sardjana Orba Manullang , Abdul Wahab Syakhrani , Husna Amin4(2019) Understanding Islamic Education Management Indigital Era: What Experts Say.
Bouyzem Meriem & Al Meriouh Youssef:( 2019) , Exploratory analysis of factors influencing
e-learning adoption by higher education teachers Case study: Abdelmalek Essaâdi University- Morocco.
Kahf, Monzer.(2002). Sustainable Development in The Muslim Countries, Available to: http://monzer.kahf.com/papers.html.