طراحی الگوی برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای دانشآموزان دوره اول متوسطه
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشجمشید امیدی 1 , سید احمد هاشمی 2 , عباس قلتاش 3 , علی اصغر ماشینچی 4
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
2 - دانشیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
3 - دانشیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - استادیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای دانشآموزان دوره اول متوسطه بود. این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی است و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی در حوزههای برنامه درسی و آموزش کارآفرینی با رتبه علمی دانشیار و استاد تمام استان فارس بودند که مجموعاً 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات با روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و اعتبار دادهها و یافتهها با روشهای بازبینی مشارکتکنندگان و بررسی خبرگان تأیید شد. منابع و متون تخصصی برنامه درسی و آموزش کارآفرینی بررسی و مصاحبه با متخصصان این رشتهها صورت پذیرفت و بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل انجام شد. نتایج پژوهش شامل الگوی طراحی شده جهت آموزش کارآفرینی در دانشآموزان دوره اول متوسطه بود که توسط خبرگان دانشگاهی در حوزههای برنامه درسی و آموزش کارآفرینی تأیید شد.