ارائه الگوی رفتار اثربخش مدیران دانشگاه فرهنگیان به منظور ارتقای مدیریت در این دانشگاه
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشعلیاکبر پیرزاد 1 , رضا ساکی 2 , فریبا کریمی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: ارتقای مدیریت, مدیران, رفتار اثربخش,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی رفتار اثربخش مدیران دانشگاه فرهنگیان به منظور ارتقای مدیریت در این دانشگاه بود. روش مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی منابع، اسناد، کتب و مقالات بین سالهای 1951 تا 2017 و در بخش کمی مدیران و معاونان دانشگاه فرهنگیان ایران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که با روش تمام شماری کل آنان (246 نفر) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با بررسی متون و پرسشنامه محققساخته رفتار اثربخش مدیران (133 گویهای) جمعآوری شدند. روایی صوری و محتوایی با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل محتوا، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که رفتار اثربخش مدیران شامل ده مولفه الهامبخشی، تحولآفرینی، تفکر راهبردی، انگیزه خدمت، حمایتگری علمی – آموزشی، تفکر فرهنگی – تربیتی، روابط انسانی، توانمندسازی، توان اجرایی و اخلاق حرفهای بود که بهترتیب با بار عاملی 79/0، 77/0، 73/0، 65/0، 60/0، 59/0، 56/0، 56/0، 55/0 و 46/0 بیشترین تاثیر را بر رفتار اثربخش مدیران دانشگاه فرهنگیان داشتند و برازش مدل خوب و مناسب بود.