اعتبارسنجی الگوی اجرای نقش نظارتی مدیران مدارس متوسطه
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحمد محمود هادی صالح التمیمی 1 , محمد نقی ایمانی 2 * , مريم هاشم حمد هاشم البدری 3 , اصغر شریفی 4 , محمدعلی نادی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استاديار گروه علوم تربيتي، واسط، عراق.
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
5 - استاد گروه علوم تربيتي، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران
کلید واژه: اعتبارسنجی, نقش نظارتی, مدیران مدارس, تعلیم و تربیت.,
چکیده مقاله :
هدف: مدیران نقش مهمی در اداره مدارس دارند. از این رو اجرای نقش نظارتی مدیران می تواند به بهبود نظام آموزش کمک نماید. هدف این پژوهش، اعتبارسنجی الگوی اجرای نقش نظارتی مدیران مدارس متوسطه در استان واسط عراق بود.
روش: این پژوهش از نظر روش کمی- توصیفی و از نظر هدف پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه استان واسط عراق بوده است که حجم نمونه 200 نفر براساس جدول مورگان – گرجسی و با روش نمونه گیری تصادقی شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. پرسشنامه حاضر شامل 68 گویه است که شامل ابعاد و مؤلفههای اجرای نقش نظارتی مدیران مدارس متوسطه در استان واسط عراق است. برای محاسبه پایایی ابزار پژوهش از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 84/0 شد. جهت تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری به کمک نرمافزار آموس استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که ضرائب کواریانسی بین سازههای پژوهش، انحراف استاندارد، نسبت بحرانی و سطوح معناداری آن معنادار است. با توجه به سطوح معناداری بدست آمده از کواریانس بین داده ها برای تمامی سازه های پژوهشکه کمتر از 05/0 میباشد (P-value < 0/05).
نتیجهگیری: میتوان گفت که سازه های پژوهش قادر به ارائه یک مدل اجرای نقش نظارتی مدیران مدارس متوسطه در استان واسط عراق میباشند.
Purpose: Principals play an important role in running schools. Therefore, the implementation of the supervisory role of managers can help to improve the education system. The purpose of this research was to validate the model of implementing the supervisory role of secondary school principals in Wasit province of Iraq.
Methods: This research is quantitative-descriptive and practical in terms of research purpose. The statistical population included all secondary school principals in Wasit province of Iraq, and the sample size was 200 people based on the Morgan-Georgesi table and confirmed by sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The current questionnaire contains 68 items, which include the dimensions and components of the implementation of the supervisory role of secondary school principals in Wasit province of Iraq. Cronbach's alpha test was used to calculate the reliability of the research tool, and its value was 0.84. To analyze the data, the method of structural equations was used with the help of Amos software.
Findings: The findings showed that the coefficients of covariance between research constructs, standard deviation, critical ratio and its significance levels are significant. According to the significance levels obtained from the covariance between the data for all the research constructs which is less than 0.05 (P-value < 0.05).
Conclusion: It can be said that the research structures are able to provide a model for the implementation of the supervisory role of secondary school principals in Wasit province of Iraq.