تقاضای تحصیلات و برآورد سهم تحصیلات در نابرابری درآمد
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیتعلی فلاحتی 1 , شهرام فتاحی 2 , یونس گلی 3 , سمیه گلی 4
1 - دانشیار کروه اقتصاد دانشگاه رازی
2 - مدیر گروه اقتصاد دانشگاه رازی
3 - کرمانشاه-بلوار شهید بهشتی-دانشکده علوم اجتماعی-گروه اقتصاد
4 - کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه رازی
کلید واژه: D12, طبقهبندی JEL: D11, D110 واژگان کلیدی: تقاضای آموزش, لاجیت تعمیمیافته, تجزیه اکساکا بلیندر و ماچادو متا,
چکیده مقاله :
چکیده این مقاله با استفاده از دادههای سطح خرد خانوار در دوره زمانی 1389 - 1393 و مدل اقتصادسنجی لاجیت ترتیبی تعمیمیافته و تجزیه اکساکا و بلیندر و ماچادو متا به بررسی عوامل موثر بر تقاضای تحصیلات و تعیین سهم تحصیلات از نابرابری درآمد میپردازد. نتایج نشان میدهد افزایش سالهای تحصیل والدین و کاهش تعداد فرزندان منجر به افزایش تقاضا برای تحصیلات میشود. همچنین نتایج حاصل از مدلهای تجزیه نشان میدهد سهم تحصیلات در ایجاد نابرابری در دهکهای پایین درآمد برابر با 6/0 و در دهکهای بالای درآمدی برابر با 5/2 درصد است. به طور میانگین، سهم تحصیلات در ایجاد نابرابری در سال 1389 برابر با 46/1 و در سال 1393 برابر با 26/3 درصد است. برای افزایش کارایی تحصیلات در کشور، سیاستهایی از قبیل ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، افزایش کیفیت تحصیلات و افزایش سرمایهگذاری در بخشهای دارای بیشترین پیوند پیشین و پسین توصیه میشود.
Abstract This paper, by using household micro-level data over 2010-2014 and utilizing the generalized Logit model and Oaxaca-blinder and Machado-Mata decomposition, investigates the factor affecting educational demands and determining the share of education in income inequality. The results show that increase the parents’ years of educational and decrease in number of children lead to increase the educational demand. The results of decomposition models, also, indicate the share of education in income inequality at the bottom deciles of income is 0.6 and at the top deciles is 2.5 percent. Averagely, the share of education in income inequality in 2010 was equal to 1.46 and in 2014 to 3.26 percent. To increase the efficiency of education in the country, the policies such as creation increase the relationship between university and industry, quality of education and increase investment in sectors whit higher forward and backward linkage is advised.
منابع
- خلخالی، علی، مهرگان، منصور، دلیری،حسن (1389). بررسی اثر ساختار آموزش بر توزیع درآمد. فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 4(15): 57-71.
- دستکار، عزتالله، کفایی، محمدعلی (1386). تأثیر آموزش رسمی بر توزیع درآمد ایران. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، 9 (30): 53-76.
- قارون، معصومه (1382)، تاثیر وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانوار بر تقاضا برای آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 9 (4): 74-43.
- کشاورز حداد، غلامرضا، گلی، یونس، عابدین مقانکی، محمدرضا (1393). اثر آزادسازی تجاری بر تفاوت دستمزد زنان و مردان در ایران، فصلنامه تحقیقات اقتصادی، 49(3): 676-646.
- مهربانی، وحید(1387). تاثیر آموزش بر فقر و نابرابری درآمدها. فصلنامه تحقیقات اقتصادی، 43 (82): 225-211.
- موسیزاده ایما (1393). رابطه آموزش عالی و رشد اقتصادی در دیگر کشورهای جهان، هفته نامه تجارت فردا، فصل سوم: اقتصاد ایران، (97).
- نصرتی، شهزاد، حیاتی، باباله، پیشبهار، اسماعیل، رضایی، محمد رسول (1392). تحلیل عوامل موثر بر رفتار مصرفی گوشت ماهی در بین خانوارهای شهرستان تبریز، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، 27(3): 241-230.
- Becker, G.S. (1975). Human capital: A theoretical and empirical analyses with special reference to education, New York: National Bureau of Economic Research.
- Blanden J, Gregg P. (2004). Family income and educational attainment: A review of approaches and evidence for Britain. Oxford Univ Press Oxford Review of Economic Policy, 20 (2): 245-263.
- Donkoh, S.A., Amikuzuno, J. A. (2011). The determinants of household education expenditure in Ghana, Educational Research and Reviews .6(8): 570-579.
- Kenayathulla, H. B. (2013). Household expenditures on private tutoring: emerging evidence from Malaysia. Asia Pacific Education Review. 14(7): 629–644.
- Mincer, J. (1974). Schooling, Experience and Earnings, New York: Columbia University Press.
- Qian J, smyth (2008). Private and public financing of education and regional disparities in education inputs in contemporary china, china Economic Journal, 1(3): 287-301.
- Quheng, J. X. (2014). Multivariate Tobit System Estimation Of Education Expenditure In Urban China. The Singapore Economic Review, 59(1):1-14.
- Williams R. (2010). Generalized Ordered Logit Models, Midwest Sociological Meeting, Chicago.1-6.
- Williams, R (2006). Generalized Ordered Logit/Partial Proportional Odds Model for Ordinal Dependent Variables. The Stata Journal, 6(1): 58-82.
_||_