طراحی الگوی صلاحیت حرفه ای مدیران آموزشی(مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران)
محمد محمدی
1
(
هیات علمی
)
کلید واژه: صلاحیتهای حرفه ای, توسعۀ حرفه ای, شایستگی حرفهای , اخلاق حرفهای , ویژگیهای شخصیتی حرفهای و مدیران دانشگاههای آزاد اسلامی تهران,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدلی به منظور ارتقاء صلاحیت حرفه ای در دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران بوده است. رویکرد پژوهش کیفی مبتنی بر نظریه زمینه ای )طرح سیستماتیک( در این پژوهش ملاک عمل بوده است. جامعۀ آماری شامل شامل خبرگان و اساتید واحدهای دانشگاهی و مدیران سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند است .مطالعه حاضر با هدف توصیف روش نمونهگیری گلوله برفی به عنوان روش هدفمندی جهت جمعآوری دادههای تحقیقات کیفی انجام شد تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با 15 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش و تجزیه و تحلیل محتوای مصاحبه های انجام گرفته، شاخص هایی به منظور ارتقاء صلاحیت حرفه ای مدیران شناسایی شده و طی سه مرحلۀ کدگذاری باز،کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل توسعۀ حرفهای مدیران مدارس در شش مقولۀ اصلی شرایط علی،پدیدۀ محوری ) صلاحیت حرفه ای مدیران (، راهبردهای توسعۀ حرفه ای مدیران، شرایط مداخله گر و پیامدهای توسعۀ حرفهای مدیران گنجانده شده است.
چکیده انگلیسی :