ارائه الگوی جامعه شناختی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران بین سالهای۱۳۹۲- ۱۴۰۰
محورهای موضوعی : فلسفه سیاسی انقلاب اسلامیامیر حاتمی فر 1 , حسن خیری 2 , علی شیرخانی 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - دانشیار، گروه جامعه شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
3 - استاد، گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
کلید واژه: اصلاح الگوی مصرف, اقتصاد مقاومتی, جامعه شناختی, تغییر سبک زندگی, تغییر فرهنگ اقتصادی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارائه الگوی جامعه شناختی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در ج.ا.ایران بین سالهای۱۳۹۲- ۱۴۰۰ انجام شده و روش اصلی پژوهش حاضر، روش پیمایش است که گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه و تحلیل آن به کمک نرمافزار SPSS , PLS و آمارههای مختلف صورت گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش در بخش کمی، در بخش کمی جامعه آماری شامل 130 نفراز اساتید و کارشناسان جامعه شناسی و اقتصاد اسبق و فعلی دانشگاه های قم می باشد، برای انتخاب نمونه های تحقیق در مرحله کمی از روش نمونه گیری تصادفی ساده بهره برد ،در این قسمت چون حجم نمونه محدود است جامعه ی آماری همان نمونه می باشد. ؛ و یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مولفه های اصلی برازش عبارتند از اصلاح الگوی مصرف، تغییر سبک زندگی، تغییر فرهنگ اقتصادی، فساد ستیزی، مردم محوری و نقش رسانه ها می باشد، همچنین با توجه به مثبت بودن دو کران پایین و بالای فاصله اطمینان (بزرگتر از میانگین بودن) تمامی 6 شاخص استفاده شده در گزارش، می توان نتیجه گرفت که از نظر پاسخگویان این شش در فرایند مدل بدرستی تدوین و در حال حاضر در وضعیت مطلوبی بسر می برند. بر اساس عوامل و شاخص های شناسایی شده مبتنی بر مصاحبه و تحلیل عاملی تائیدی از مدل مفهومی ارائه شده هر 6 عامل مورد تایید قرار می گیرد و میتوان نتیجه گرفت خطای مدل زیاد نیست. همچنین با توجه به سایر شاخصهای برازندگی مطلق/ نسبی مانند NFI، NNFI، CFI، IFI، RFI، GFI، AGFI، NDIو CDIو در مقایسه
This research was conducted with the aim of providing a sociological model of the implementation of resistance economy policies in the Republic of Iran between 1400-1392 and the main method of the current research is the survey method, which collects data with the help of a questionnaire and analyzes it with the help of SPSS, PLS and Various statistics have been made. The statistical population of this research in the quantitative part, in the quantitative part, the statistical population includes 130 former and current professors and experts of sociology and economics of the universities of Qom, to select research samples in the quantitative stage, a simple random sampling method was used. In this part, because the sample size is limited, the statistical population is the same as the sample. ; And the findings of the research indicate that the main components of fit are the modification of the consumption pattern, lifestyle change, economic culture change, anti-corruption, people-centeredness and the role of the media, also considering the positivity of the lower and upper limits of the distance. The reliability (greater than the average) of all 6 indicators used in the report, it can be concluded that according to the respondents, these 6 are properly developed in the model process and are currently in a favorable condition. Based on the identified factors and indicators based on interviews and confirmatory factor analysis of the presented conceptual model, all 6 factors are approved and it
_||_