آموزههای دینی در رُمان «دخیل عشق»
محورهای موضوعی : داستانی(با ویژگی ادبی وهنری)
احمد حیدری گوجانی
1
,
محسن ذوالفقاری
2
*
,
حسن حیدری
3
,
حجت اله امیدعلی
4
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
2 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
3 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
4 - استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
کلید واژه: آموزه, دین, مریم بصیری, شخصیت, دخیلعشق,
چکیده مقاله :
رویداد انقلاب اسلامی در فضای فرهنگی و سیاسی ایران دگرگونیهایی ایجاد کرد و دستاوردهایی به همراه داشت. از این رهگذر، جریانی دینی در ادبیات داستانی پدید آمد. تحلیل عناصر داستانی در ادبیّات انقلاب، هدف و چرایی این پدیده را بازمیتاباند. این پژوهش با هدف استمرار گسترۀ پژوهشهای ادبیات انقلاب در پی واکاوی چگونگی رویکرد مریم بصیری در درونمایه و شخصیتهای رمان دخیل عشق به آموزههای دینی است. روش پژوهش، تحلیلی-توصیفی، شیوۀ گِردآوری دادهها کتابخانهای است. مبنای تحلیل، طیف واژهها، مفاهیم خاص و پُربسامد مرتبط با آموزههای دینی است. بصیری، با طرح و خلق موقعیت دینی، ادامهدهندۀ جریان ادبیات دینی بعد از انقلاب اسلامی و در پی تقویت دینباوری، گسترش و عمومی¬سازی مبانی اعتقادی است و از طریق شخصیتها و درونمایۀ داستانی، رویکردی تعلیمی-ترویجی به اصول و مبانی دین اسلام و القای احساس دینی به مخاطب دارد و از مفاهیم اعتقادی، احکام و اخلاقیات دین اسلام بهرهای متغیّر میبرد. مسئلۀ امامت بیشترین نمود را در این رویکرد دارد. بصیری، از زبان شخصیتهای نوعی، نگاهی ارزشمدارانه به مفاهیم دینی دارد و گزارههای تعلیمی دین را به بنمایه رمان میبرد و دستیابی به آموزههای دینی را با مطالعۀ اثر داستانی برای مخاطب تسهیل میکند.
The event of the Islamic Revolution brought about changes in the cultural and political atmosphere of Iran and brought with it achievements. In this way, a religious current emerged in fiction. The analysis of fictional elements in the literature of the revolution reflects the purpose and causes of this phenomenon. The aim of this study is to continue the scope of research in revolutionary literature in order to investigate how Maryam Basiri approaches the theme and characters of the novel involved in the love of religious teachings. The research method is analytical-descriptive, the method of data collection is library. The basis of the analysis is the range of words, specific and frequent concepts related to religious teachings. Basiri, by designing and creating a religious situation, continues the flow of religious literature after the Islamic Revolution and seeks to strengthen theology, expand and generalize the foundations of belief, and through characters and themes, a teaching-promotional approach to the principles and foundations of Islam and induction It has a religious feeling to the audience and benefits from the doctrinal concepts, rules and ethics of Islam. The issue of Imamate is most evident in this approach. Basiri, from the language of typical characters, has a value-oriented view of religious concepts and takes the educational propositions of religion to the basis of the novel and facilitates access to religious teachings by studying the work of fiction for the audience.