بررسی و تحلیل شیوههای وصف عشق در سمک عیار
محورهای موضوعی : غنایی(با ویژگی ادبی و هنری)
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2 - استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
کلید واژه: عشق, وصف, سمک عیار, تصویر, گفتگو,
چکیده مقاله :
سمک عیار نوشتۀ فرامرز بن خداد، قدیمترین اثر در حوزۀ ادبیات داستانی زبان فارسی است. اگر چه این داستان بلند عامیانه، از منظر هنر داستاننویسی، نقصهایی دارد، بسیار جذاب و سرگرمکننده است. سمک عیار پر از نشانههای زندگی اجتماعی است؛ ولی یکی از گفتمانهای پربسامد آن عشق است. داستان با عشق شاهزادۀ حلب، خورشید شاه به مه پری، دختر فغفور چین، آغاز میگردد و تقریباً تمام رویدادهای آن حول محور این عشق میگردد. موضوع مقالۀ حاضر بررسی و تحلیل شیوهها و شگردهای وصف عشق، معشوق و عاشق در این داستان است. نویسندگان مقاله میخواهند بر طرز تلقی نویسنده از عشق و ملائمات آن تأمل کنند و دریابند که او برای باز نمود ویژگیهای عشق و احوال عاشق و معشوق و صحنههای دیدار و به همآمیزی عشاق، کدام ابزارهای بلاغی را به کار گرفته است.دادههای این پژوهش با روش کتابخانهای به دست آمده و پس از مقولهبندی، با استفاده از روش کیفی، تحلیل و توصیف شده است. نتایج پژوهش نشانگر آن است که در سمک عیار، عشق اساساً جسمانی، اشرافی و مردسالار و مرکز دایرۀ کنشهای نیک و بد اشخاص داستان است. این عشق چنان قدرتمند است که میتواند عاشق را، در طلب معشوق و رسیدن به وصال از حلب به چین بکشاند. ابزارهای بلاغی نویسنده برای تجسم این احوال، تشبیه، استعاره، کنایه و به ویژه وصف هنری، بوده است.
Samak Ayar written by Faramarz Ibn Khodadad is the oldest work in the field of Persian fiction. Although this long folk tale has its drawbacks in terms of the art of storytelling, it is very fascinating and entertaining. Samak is full of signs of social life; But one of the most frequent discourses is love. The story begins with the love of the prince of Aleppo, Khurshid Shah, to Mehpari, the daughter of Faghfor China, and almost all of its events revolve around this love. The subject of this article is to study and analyze the methods and techniques of describing love, lover and lover in this story. The authors of the article want to reflect on the author's perception of love and its tenderness and find out which rhetorical tools he used to reveal the characteristics of love and the lover and the scenes of meeting and merging lovers.The data of this research were obtained by library method and after categorization, were analyzed and described using qualitative method. The results of the research show that in Samak Ayar, love is basically "physical", "aristocratic" and "patriarchal" and is the center of the circle of good and bad actions of the characters in the story. This love is so powerful that it can draw the lover to China in search of the beloved and to reach the carpenter from Aleppo. The author's rhetorical tools to visualize these situations have been similes, metaphors, ironies, and especially artistic descriptions.
کتابها
ارجانی، فرامرز بن خداداد کاتب (1362) سمک عیار، تصحیح پرویز ناتل خانلری، تهران: نشر آگاه.
انوری، حسن (1381) فرهنگ بزرگ سخن، تهران: نشر سخن.
بیشاب، لئونارد (1374) درسهایی دربارۀ داستاننویسی، مترجم محسن سلیمانی، تهران: نشر زلال.
پرین، لورنس (1393) ادبیات، جلد2، مترجم علیرضا فرحبخش، تهران: نشر رهنما.
پورجوادی، نصرالله (1378) بادۀ عشق، تهران: نشر کارنامه.
تقوی، نصرالله (1362) هنجار گفتار، چاپ دوم، اصفهان: فرهنگسرای اصفهان.
حمیدیان، سعید (1395) شرح شوق، جلد 1، تهران: نشر قطره.
دانشور، سیمین (1389) علم الجمال و جمال در ادب فارسی، تهران: نشر قطره.
ذوالفقاری، حسن (1392) یک صد منظومۀ عاشقانۀ فارسی، تهران: نشر چرخ.
سعدی، مصلح الدین (1385) کلیات سعدی، تصحیح محمدعلی فروغی، تهران: نشر هرمس.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1387) صور خیال در شعر فارسی، تهران: نشر آگاه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1391) رستاخیز کلمات، تهران: نشر سخن.
شمس قیس رازی (1360) المعجم فی معاییر اشعارالعجم، تصحیح محمد فروغی، تهران: نشر زوار.
شمیسا، سیروس (1368) نگاهی تازه به بدیع، تهران: نشر فردوس.
شمیسا، سیروس (1386) بیان، تهران: نشر میترا.
صفا، ذبیحالله (1370) گنجینه سخن، تهران: نشر امیرکبیر.
فتوحی رودمعجنی، محمود (1386) بلاغت تصویر، تهران: نشر سخن.
فرشید ورد، خسرو (1363) دربارۀ ادبیات و نقد ادبی، تهران: نشر امیرکبیر.
کادن، جی. ای (1380) فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد، مترجم کاظم فیروزمند، تهران: نشر شادگان.
کزازی، میرجلال الدین (1372) بدیع، تهران: نشر مرکز.
گرگانی، محمدحسین (شمس العلما) (1377) ابدع البدایع، به اهتمام حسین جعفری، تبریز: نشراحرار.
لاج، دیوید (1393) هنر داستاننویسی، مترجم رضا رضایی، تهران: نشر نی.
محجوب، محمدجعفر (1382) ادبیات عامیانه ایران، به کوشش حسن ذوالفقاری، تهران: نشر چشمه.
معین، محمد (1360) فرهنگ فارسی، تهران: نشر امیرکبیر.
موتمن، زین العابدین (1364) شعر و ادب فارسی، تهران: نشر زرین.
میرزانیا، منصور (1382) فرهنگنامه کنایه، تهران: نشر امیرکبیر.
میرصادقی، جلال، ذوالقدر، میمنت (1377) واژهنامۀ هنر داستاننویسی، تهران: نشر مهناز.
میرصادقی، جمال (1367) عناصر داستان، تهران: نشر شفا.
یوسفی، غلامحسین (1372) دیداری با اهل قلم، تهران: نشر علمی.
یونسی، ابراهیم (1365) هنر داستاننویسی، تهران: نشر سهروردی.
مقالات
عقدایی، تورج. (1390). مغناطیس زیبایی، نگاهی به اندیشههای جمال شناسانۀ سعدی در غزل هایش. فصلنامه علمی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 3(8)، 3-43.
_||_Books
Arjani, Faramarz Ibn Khodadad Katib (1983) Samak Ayar, edited by Parviz Natel Khanlari, Tehran: Agah Publishing.
Anvari, Hassan (2002) Farhang Bozorg Sokhan, Tehran: Sokhan Publishing.
Bishab, Leonard (1995) Lessons on Fiction, translated by Mohsen Soleimani, Tehran: Zalal Publishing.
Perrin, Lawrence (2014) Literature, Volume 2, Translated by Alireza Farahbakhsh, Tehran: Rahnama Publishing.
Pourjavadi, Nasrollah (1999) Badeh Eshgh, Tehran: Karnameh Publishing.
Taghavi, Nasrollah (1983) The norm of speech, second edition, Isfahan: Isfahan Cultural Center.
Hamidian, Saeed (2016) Sharh Shogh, Volume 1, Tehran: Qatreh Publishing.
Daneshvar, Simin (2010) Alam al-Jamal and Jamal in Persian Literature, Tehran: Qatreh Publishing.
Zolfaghari, Hassan (2013) One Hundred Persian Love Poems, Tehran: Charkh Publishing.
Saadi, Moslehuddin (2006) Saadi's generalities, edited by Mohammad Ali Foroughi, Tehran: Hermes Publishing.
Shafiee Kadkani, Mohammad Reza (2008) Images of Imagination in Persian Poetry, Tehran: Agah Publishing.
Shafiee Kadkani, Mohammad Reza (2012) The Resurrection of Words, Tehran: Sokhan Publishing.
Shams Qais Razi (1981) Dictionary in the criteria of Ajam poems, edited by Mohammad Foroughi, Tehran: Zavar Publishing.
Shamisa, Sirus (1989) A New Look at Badie, Tehran: Ferdows Publishing.
Shamisa, Sirus (2007) Bayan, Tehran: Mitra Publishing.
Safa, Zabihullah (1991) Ganjineh Sokhan, Tehran: Amirkabir Publishing.
Fotouhi Rudmajani, Mahmoud (2007) Picture Rhetoric, Tehran: Sokhan Publishing.
Farshid Ward, Khosrow (1984) on Literature and Literary Criticism, Tehran: Amirkabir Publishing.
Kaden, Jay. E (2001) Descriptive Culture of Literature and Criticism, translated by Kazem Firoozmand, Tehran: Shadegan Publishing.
Kazazi, Mir Jalaluddin (1993) Badie, Tehran: Markaz Publishing.
Gorgani, Mohammad Hussein (Shams al-Ulma) (1998) Innovation of innovations, by Hossein Jafari, Tabriz: Nashrahrar.
Lodge, David (2014) The Art of Fiction, translated by Reza Rezaei, Tehran: Ney Publishing.
Mahjoub, Mohammad Jafar (2003) Iranian Folk Literature, by Hassan Zolfaghari, Tehran: Cheshmeh Publishing.
Moein, Mohammad (1981) Persian Culture, Tehran: Amirkabir Publishing.
Motman, Zain Al-Abedin (1985) Persian Poetry and Literature, Tehran: Zarrin Publishing.
Mirzania, Mansour (2003) Farhangnameh Kanayeh, Tehran: Amirkabir Publishing.
Mirsadeghi, Jalal, Zolghadr, Meymant (1998) Dictionary of the Art of Fiction, Tehran: Mahnaz Publishing.
Mirsadeghi, Jamal (1988) Elements of the story, Tehran: Shafa Publishing.
Yousefi, Gholam Hossein (1993) A meeting with the writers, Tehran: Scientific publication.
Younesi, Ebrahim (1986) The Art of Fiction, Tehran: Suhrawardi Publishing.
Articles
Aghdaei, Touraj. (2011). The magnet of beauty, a look at Saadi's aesthetic thoughts in his sonnets. Scientific Quarterly of Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda), 3 (8), 3-43.