تحلیل مکانیسم شکست اتصال تیر فولادی به ستون بتن آرمه با صفحات فولادی عبوری و ورق فولادی کمانش تاب
محورهای موضوعی : آنالیز سازه - زلزلهامید پرویزی 1 , دکتر احمد ملکی 2 , دکتر محمدعلی لطف الهی یقین 3 , احمد ملکی 4
1 - دانشگاه آزاد، واحد مراغه
2 -
3 -
4 - استادیار، گروه مهندسی سازه، گروه مهندسی عمران، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
کلید واژه: اتصالات تیر فولادی به ستون بتن مسلح, صفحات فولادی کمانش تاب, مطالعات پارامتری, شبیهسازی عددی, بهبود عملکرد سازهای,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی رفتار و مکانیزمهای خرابی اتصالات تیر فولادی به ستون بتن مسلح با استفاده از صفحات فولادی کمانش تاب (BRSP) میپردازد. این اتصالات به عنوان یکی از مهمترین اجزای سازههای ترکیبی فولاد و بتن، نقش حیاتی در انتقال نیروها و مقاومت در برابر بارهای مختلف، به ویژه بارهای دینامیکی مانند زلزله دارند. هدف اصلی این مطالعه، تحلیل و بهبود عملکرد این نوع اتصالات تحت بارگذاریهای چرخهای با استفاده از تحلیلهای عددی است. در این پژوهش، مدلهای پارامتریک مختلفی برای بررسی تأثیر ضخامت BRSP ها بر رفتار هیسترزیس و ظرفیت باربری اتصالات مورد استفاده قرار گرفتهاند. ضخامتهای مختلف BRSP از 5 تا 25 میلیمتر در نظر گرفته شده و اثرات آنها بر توزیع تنشها و مکانیزمهای خرابی تحلیل شده است. نتایج حاصل از تحلیلهای مطالعات پارامتری نشان میدهد که با افزایش ضخامت BRSP، توزیع تنش در ناحیه چشمه اتصال ستون بتنی و اتصال تیر به ستون بهبود مییابد. این بهبود شامل کاهش تمرکز تنش و افزایش یکنواختی توزیع تنشها است که میتواند به کاهش خرابیهای موضعی و افزایش پایداری کلی اتصال منجر شود. در مدلهای شبیهسازی عددی، استفاده از BRSP ها توانسته است حلقههای هیسترزیس پهنتر و پایدارتر را ایجاد کند که نشاندهنده افزایش ظرفیت جذب انرژی و بهبود رفتار تغییر شکل اتصالات تحت بارگذاری چرخهای است. حالتهای خرابی نیز به صورت جامع در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهد که BRSP ها میتوانند تمرکز خرابی را کاهش داده، مقاومت خمشی را افزایش دهند و از وقوع کمانش در تیرهای فولادی جلوگیری کنند. این یافتهها نشاندهنده اهمیت استفاده از BRSP ها در بهبود عملکرد سازهای و کاهش خرابیهای احتمالی در شرایط بارگذاری شدید میباشد. این نتایج میتوانند به عنوان پایهای برای تحقیقات بیشتر در زمینه بهبود اتصالات سازهای و توسعه تکنیکهای نوین برای افزایش پایداری و دوام سازهها مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، یافتههای این پژوهش میتوانند به عنوان راهنمایی برای مهندسان در طراحی و اجرای سازههای مقاوم در برابر زلزله به کار گرفته شوند.
This research investigates the behavior and failure mechanisms of steel beam connections to reinforced concrete columns using Buckling-Restrained Steel Plates (BRSP). These connections, as one of the most critical components of composite steel and concrete structures, play a vital role in force transfer and resistance to various loads, particularly dynamic loads such as earthquakes. The primary objective of this study is to analyze and enhance the performance of these types of connections under cyclic loading using numerical analyses. In this research, various parametric models were used to examine the impact of BRSP thickness on the hysteresis behavior and load-bearing capacity of the connections. Different BRSP thicknesses ranging from 5 to 25 mm were considered, and their effects on stress distribution and failure mechanisms were analyzed. The results of the parametric studies indicate that increasing the BRSP thickness improves stress distribution in the joint area of the concrete column and the beam-to-column connection. This improvement includes reducing stress concentration and increasing stress distribution uniformity, which can lead to a reduction in local failures and an overall increase in connection stability. In numerical simulation models, the use of BRSPs has created wider and more stable hysteresis loops, indicating increased energy absorption capacity and improved deformation behavior of the connections under cyclic loading. Failure modes were also comprehensively examined in this study. The results show that BRSPs can reduce the concentration of failures, increase bending resistance, and prevent buckling in steel beams. These findings highlight the importance of using BRSPs in enhancing structural performance and reducing potential failures under severe loading conditions. These results can serve as a foundation for further research in improving structural connections and developing innovative techniques to enhance the stability and durability of structures. Additionally, the findings of this research can serve as a guide for engineers in designing and implementing earthquake-resistant structures.
[1] Sheikh TM, Deierlein GG, Yura JA, Jirsa JO. Beam‐Column Moment Connections for Composite Frames: Part 1. J Struct Eng 1989;115:2858–76. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9445(1989)115:11(2858).
[2] Deierlein G, Krawinkler H, Ma X, Eatherton M, Hajjar J, Takeuchi T, et al. Earthquake resilient steel braced frames with controlled rocking and energy dissipating fuses. Steel Constr 2011;4:171–5. https://doi.org/10.1002/stco.201110023.
[3] Bakhshayesh Eghbali N, Mirghaderi SR. Experimental investigation of steel beam to RC column connection via a through-plate. J Constr Steel Res 2017;133:125–40. https://doi.org/10.1016/j.jcsr.2017.02.007.
[4] Azad S, Mirghaderi SR, Epackachi S. Numerical investigation of steel and composite beam-to-encased composite column connection via a through-plate. Structures 2021;31:14–28. https://doi.org/10.1016/J.ISTRUC.2021.01.040.
[5] Zhang J, Hu X, Gong S, Wu J, Zhu W, Ren C. Experimental investigation of steel-concrete composite beam to reinforced-concrete column joints with single plate shear connection. Eng Struct 2021;245:112906. https://doi.org/10.1016/J.ENGSTRUCT.2021.112906.
[6] Li W, Ye H, Liu H, Chen B. Development and testing of demountable RC column-to-steel beam connections under cyclic loading. Soil Dyn Earthq Eng 2022;159:107342. https://doi.org/10.1016/J.SOILDYN.2022.107342.
[7] Guan M, Xiao J, Wang Y, Zhang Y, Liang Z, Lai Z. Seismic behavior of innovative precast hybrid steel reinforced concrete beam-column connections. J Constr Steel Res 2023;203:107817. https://doi.org/10.1016/J.JCSR.2023.107817.
[8] ABAQUS-6.14. Standard user’s manual. Hibbitt, Karlsson and Sorensen, Inc. 2014.
[9] Alizadeh S, Attari NKA, Kazemi MT. The seismic performance of new detailing for RCS connections. J Constr Steel Res 2013;91:76–88. https://doi.org/10.1016/j.jcsr.2013.08.010.
[10] Zirakian T, Zhang J. Study on seismic retrofit of structures using SPSW systems and LYP steel material. Earthq Struct 2016;10:1–23. https://doi.org/10.12989/eas.2016.10.1.001.
[11] El-Kholy AM, Mourad SA, Shaheen AA, Mohamed YA. Finite element simulation for steel tubular members strengthened with FRP under compression. Struct Eng Mech 2019;72:569. https://doi.org/10.12989/SEM.2019.72.5.569.
[12] Abderahmane S, Mokhtar BM, Smail B, Wayne SF, Zhang L, Belabbes BB, et al. Experimental and numerical disbond localization analyses of a notched plate repaired with a CFRP patch. Struct Eng Mech 2017;63:361. https://doi.org/10.12989/SEM.2017.63.3.361.
[13] Adibi M, Talebkhaha R, Yahyaabadib A. Simulation of cyclic response of precast concrete beam-column joints. Comput Concr 2019;24:223–36. https://doi.org/10.12989/cac.2019.24.3.223.
[14] Sasmal S, Novák B, Ramanjaneyulu K. Numerical analysis of under-designed reinforced concrete beam-column joints under cyclic loading. Comput Concr 2010;7:203–20. https://doi.org/10.12989/cac.2010.7.3.203.
[15] Mander JB, Priestley MJN, Park R. Theoretical stress-strain model for confined concrete. J Struct Eng 1988;114:1804–26. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9445(1988)114:8(1804).
[16] Liu D, Li H, Ren H. Study on the performance of concrete-filled steel tube beam-column joints of new types. Comput Concr 2020;26:547–63. https://doi.org/10.12989/cac.2020.26.6.547.
[17] Campione G, Scibilia N. Beam-column behavior of concrete filled steel tubes. Steel Compos Struct 2002;2:259–76. https://doi.org/10.12989/scs.2002.2.4.259.