تبیین و طراحی مدل بازاریابی خیرخواهانه در صنایع غذایی لبنی
محورهای موضوعی : بازاریابیراضیه آهنگر سله بنی 1 , سید کامران نوربخش 2 , وحیدرضا میرابی 3 , یحیی خونساری 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: صنایع لبنی, نگرش افراد, بازاریابی خیرخواهانه, آمیختههای بازاریابی, کمپین خیرخواهانه,
چکیده مقاله :
بازاریابی خیرخواهانه، یکی از استراتژیهای تمایز در در بازارهای با رقابت شدید و رو به اشباع، مانند صنایع غذایی محسوب میشود. پژوهش حاضر نیز باهدف ارایه مدل بازاریابی خیرخواهانه در صنایع غذایی لبنی میباشد. روش پژوهش حاضر آمیخته اکتشافی بوده که از طریق راهبرد کیفی داده بنیاد و مصاحبههای نیمه ساختاریافته وکدگذاری با نرمافزار Maxqda مدل مفهومی به دست آمده و سپس از طریق راهبردهای کمی برازش مدل و تحلیلها صورت گرفته است. در مرحله کیفی با بهرهگیری از نظرات 12 نفر از خبرگان و کارشناسان صنعت مربوطه، چارچوب الگو ارائه و اعتبارسنجی شد و سپس در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه توزیع شده میان 384 نفر از مشتریان محصولات لبنی در شهر تهران اجرا شده است. مدل بازاریابی خیرخواهانه صنعت غذایی لبنی در برگیرنده ابعاد شرکتی با تاثیر 0.393 (شامل آمیخته بازاریابی؛ منابع شرکت؛ اجرای کمپین، دیدگاه مدیران و ذینفعان)، ابعاد مشتریان با تاثیر 0.438(شامل؛ باورها، نگرش؛ ارزش ها، عوامل دموگرافیک، محرکهای اجتماعی و تجربه و آگاهی فرد)، ابعاد مرتبط با کمپین با تاثیر 0.467(شیوه کمک، محل کمک، اعتبار و اهمیت و فوریت کمپین) و نتایج بازاریابی خیرخواهانه (مالی و غیرمالی) طبقه بندی و پیشنهاداتی متناسب با مقولات احصایی ارائه شده است.
Cause-related marketing is one of the differentiation strategies in non-price competition in markets with intense competition and saturation, such as the food industry. The current research also aims to provide a Cause-related marketing model in the dairy food industry. The method of the current research is a mixed exploratory, which was obtained through the qualitative strategy of Grounded Theory and semi-structured interviews and coding with MAXQDA, conceptual model has been obtained, and then through the quantitative strategies of model fitting and analysis. The statistical population in the qualitative part was the opinions of 12 experts and specialists in the relevant industry, and in the quantitative part 384 Dairy products customers have been implemented in Tehran. This model includes corporate dimensions with an impact of 0.393(company's marketing mix; company resources and capabilities; campaign implementation, managers' and stakeholders' perspectives), dimensions of customers with an impact of 0.438 (beliefs, attitudes; people's values, demographic factors, social stimuli and individual's experience and knowledge), dimensions related to the campaign with an impact of 0.467 (the place and form help, credibility and importance and urgency of the campaign) and Cause-related marketing results (financial and non-financial results)classification and suggestions according to statistical categories have been provided
_||_