ارائه مدل اثر سواد رسانهای، سبک زندگی بر تغییرات هویت اجتماعی (مطالعه موردی: سازمانهای ورزشی کشور)
محورهای موضوعی : تحولات اجتماعیحمید رضا عباسی مقدم 1 , محمد رضا اسمعیلی 2 , طیبه سادات زرگر 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: سبک زندگی, سواد رسانه ای, هویت اجتماعی, تغییرات اجتماعی, سازمانهای ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف از مطالعه حاضر ارائه مدل تأثیر سبک زندگی و سواد رسانهای بر هویت اجتماعی در سازمانهای ورزشی کشور است. پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و ازنظر زمان مقطعی و از نظر گردآوری دادهها بهصورت توصیفی- همبستگی است. 384 نفر از کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان کل کشور با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به سؤالات پرسشنامههای هویت اجتماعی صفاری نیا (1390)، پرسشنامه سواد رسانهای فلسفی (1393) و نیز پرسشنامه سبک زندگی (QSL) لعلی و همکاران (1391) بهصورت داوطلبانه پاسخ دادند. آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و درنهایت برای ارائه الگو مناسب از روش مدل معادلات ساختاری (SEM) با بهرهگیری از نرمافزارهای 21 SPSS و LISRL در سطح 0/05≥α استفاده شد. نتایج نشان داد سواد رسانه و سبک زندگی فعال بر هویت اجتماعی افراد مؤثر و موجب تغییرات اجتماعی در آنها میشود و در نهایت مدل تحقیق از برازش کافی برخوردار است (0/09=RMSEA) و همچنین شاخصهای برازش مقدار GFI، CFI و NFI به ترتیب برابر با 0.95، 0.98 و 0.92 به دست آمد. بنابراین سلامت و تعالی روحی انسانها از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت جوامع انسانی است. که سبک زندگی فعال و سواد رسانهای سبب ایجاد چنین وضعیتی در هویت اجتماعی کارکنان سازمانها میشود پس میتوان سازمانهای ورزشی را به سمت تشویق کارکنان در تغییر سبک زندگی و سواد رسانهای سوق داد.
The purpose of this study is to present a model of the impact of lifestyle and media literacy on social identity in sports organizations. The present research is applied research in terms of purpose and in terms of cross-sectional time and in terms of data collection in a descriptive-correlational manner. 384 employees of the General Departments of Sports and Youth of the whole country using cluster sampling method to the questions of Saffarinia Social Identity Questionnaire (2011), Philosophical Media Literacy Questionnaire (2014) and also the Lifestyle Questionnaire (QSL) Lali et al. 1391) responded voluntarily. Pearson correlation and path analysis tests and finally to provide a suitable model of structural equation modeling (SEM) using SPSS 21 and LISRL software at the level of 0.05. The results showed media literacy and active lifestyle on identity. The social model of individuals is effective and causes social changes in them and finally the research model has a sufficient fit (RMSEA = 0.09) and also the fit indices of GFI, CFI and NFI were 0.95, 0.98 and 0.92, respectively. Therefore, human health and spiritual excellence is one of the most important factors affecting the health of human societies. Active lifestyle and media literacy cause such a situation in the social identity of employees of organizations, so sports organizations can be encouraged to change employees in changing lifestyle and media literacy.
_||_