فرصت رشد و سیاست سرمایهگذاری باتوجهبه نقش مشوق مدیریتی در بازار سرمایه ایران
محورهای موضوعی : سرمایهگذاری
1 - گروه مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسفراین
کلید واژه: سیاست سرمایهگذاری, فرصت رشد, مشوق مدیریتی,
چکیده مقاله :
هدف: بررسی رابطه فرصت رشد و سیاست سرمایهگذاری باتوجهبه نقش مشوق مدیریتی در نمونهای مورد مطالعه از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران میباشد. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده کمی، از نظر منطق اجرا استقرایی و از نظر نحوه اجرا توصیفی - همبستگی میباشد. در این پژوهش با استفاده از از منابع کتابخانه¬ای، روابط بین متغیرها با استفاده از مدلهای همبستگی و رگرسیون چندگانه با رویکرد پانل پویا آزمون شده است. ابتدا دادههای گردآوری شده در نرمافزار اکسل طبقه¬بندی و پس از ساماندهی و محاسبه متغیرها، جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار آماری R بهره گرفته شد. یافتهها: بر اساس تحلیل آماری و تخمین رگرسیونها نتایج حاصل از بررسی فرضیهها در سطح خطای مورد انتظار نشان داد بین فرصت رشد و سرمایهگذاری در داراییهای مشهود و همچنین داراییهای نامشهود رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین مشوق مدیریتی رابطه بین فرصت رشد و سرمایهگذاری در داراییهای مشهود و همچنین نامشهود را تعدیل میکند. اصالت / ارزشافزوده علمی: نوآوری این پژوهش در زمینه مشخص کردن نقش مشوق مدیریتی در رابطه بین فرصت رشد و سیاست سرمایهگذاری در بازار سرمایه ایران میباشد.
Objective: This study examines the relationship between growth opportunities and investment policy, considering the role of managerial incentives within a sample of firms listed on the Tehran Stock Exchange and the Iran Fara Bourse. Methodology: This research is applied in goal, quantitative in data type, inductive in logic, and descriptive-correlational in its implementation. Using library resources, relationships between variables were tested using correlation models and multiple regression with a dynamic panel approach. Initially, data collected were organized and processed in Excel, and subsequently, the R statistical software was employed for data analysis. Findings: Statistical analysis and regression estimates indicate that there is a significant relationship between growth opportunities and investment in both tangible and intangible assets. Furthermore, managerial incentives moderate the relationship between growth opportunities and investments in both types of assets. Originality/Scientific Value: The innovation of this research lies in identifying the role of managerial incentives in the relationship between growth opportunities and investment policy in Iran's capital market.
Amico, A. (2012). Corporate Reporting of Intangible Assets. OECD.
Richardson, S. (2006). Over-investment of free cash flow. Review of Accounting Studies, 11, 159–189.