نگاهی نو به ادله رجعت با تأکید بر نقش آن در امیدافزایی
محورهای موضوعی : نشریه پژوهشنامه معارف اهل بیت علیه السلامرویا جهاندوست دیز 1 , محسن احتشامی نیا 2 , مجید معارف 3
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
کلید واژه: دجال, نظام مدیریتی, رجعت, ادله روایی, ادله قرآنی, امیدافزایی,
چکیده مقاله :
رجعت به معنای بازگشت دوباره به دنیا یکی از موارد اختلافی میان شیعه و اهل سنت است. البته مساله رجعت یک مسأله کاملا مهدوی نیست و پیش و بیش از آنکه مهدوی باشد، مسألهای کلامی است که عالمان شیعه و اهل تسنن، دیدگاه متعارضی درباره آن دارند. دلائل قرآنی محکمی بر وقوع این حقیقت در تاریخ یهود و مسیحیت در دست است که روایت مشهور و صحیح السند تکرار تمامی سنتها و اتفاقات خرد و کلان ایندو امت در میان مسلمانان، پای این حقیقت را به جامعه اسلامی و مسلمانان نیز باز میکند. در فضای حدیثی اهل تسنن نیز شواهد انکارناپذیری بر وقوع رجعت در آخرالزمان در دست است. با اثبات این حقیقت، روشن میشود که هدف و غرض مهمی از قرار گرفتن آن در نظام مدیریتی خداوند متعال وجود دارد. نقش رجعت در امیدازایی و امیدافزایی جامعه ایمانی در سه بخش: امیدواری هرچه بیشتر به زندگی، تلاش هرچه بیشتر برای زیست مؤمنانهتر، و تلاش هرچه بیشتر برای زمینهسازی ظهور، گویای گوشهای از جایگاه رجعت در نظام مدیریتی خداوند متعال و نظام فکری اهل بیت است.
Rijaʿt, which means returning to the world again, is one of the points of disagreement between Shiites and Sunnis. Of course, the issue of return is not a completely Mahdavi issue, and before and more than it is a Mahdavi issue, it is a theological issue on which Shia and Sunni scholars have conflicting views. There are strong Qur'anic evidences for the occurrence of this truth in the history of Judaism and Christianity, and the famous and correct narratives of the repetition of all the traditions and events of these two nations among the Muslims, opens the door to this truth to the Islamic society and Muslims as well. There are undeniable evidences in the hadiths of Ahl al-Sunnah about the occurrence of Return (Rijaʿt) in the end of time. By proving this fact, it becomes clear that there is an important purpose of its placement in the management system of Allah Almighty. The role of Rijaʿt in creating hope and increasing hope in the faith community in three parts: Hoping as much as possible for life, trying as much as possible to live more faithfully, and trying as much as possible to create the ground for the reappearance, tells a little about the place of Rijaʿt in the management system of Allah Almighty and the intellectual system of Ahl al-Bayt (as).
_||_