نقش باورهای مذهبی در سلامت روانی دانشجویان با توجه به چگونگی گذراندن اوقات فراغت با تاکید بر فعالیتهای ورزشی
صدیقه زارع رشکوئیه
1
(
دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان
)
رسول نظری
2
(
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
)
کلید واژه: باورهای مذهبی, سلامت روان, اوقات فراغت, دانشجویان, فعالیت ورزشی.,
چکیده مقاله :
هدف: دانشجویان از حساس ترین منابع نیرو و قدرت محرکی در جامعه می باشند و توجه به سلامت جسمی و روانی آنان بسیار حائز اهمیت است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش باورهای مذهبی در سلامت روانی دانشجویان با توجه به چگونگی گذراندن اوقات فراغت با تاکید بر فعالیتهای ورزشی بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور شهر یزد بودند که تعداد 283 نفر به عنوان نمونة آماری به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، دو پرسشنامه سلامت عمومیگلد برگ (1972) و نگرش سنج مذهبی- براهنی (1353) استفاده بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین میزان ارتباط بین متغیرها و رگرسیون خطی ساده برای پیشبینی متغیرها تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که باورهای مذهبی به طور معناداری قابلیت پیشبینی متغیر سلامت روان (25 درصد) و فعالیت ورزشی در اوقات فراغت (16 درصد) را در دانشجویان دارا میباشد (01/0p<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج و اهمیت بهداشت روان دانشجویان، پیشنهاد میشود دانشگاهها برنامههایی در جهت تقویت ارزشهای دینی و افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای اوقات فراغت با هدف ارتقاء سلامت روان اجرا کنند. واژههای کلیدی: باورهای مذهبی، سلامت روان، اوقات فراغت، دانشجویان.
چکیده انگلیسی :
Objective: Students are one of the most sensitive sources of power and driving force in society, and paying attention to their physical and mental health is very important. Therefore, the purpose of the present study was to investigate the role of religious beliefs in the mental health of students, considering how they spend their free time with an emphasis on sports activities. Methodology: The present research method was descriptive-correlation. The statistical population of the research was made up of students of public, Azad, and Payam Noor universities in Yazd city, and 283 people were randomly selected as a statistical sample. The research tools were two general health questionnaires by Goldberg (1972) and the religious-Brahani attitude scale (1353). Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient to determine the degree of correlation between variables and simple linear regression to predict variables. Religious Attitude Gauge Questionnaire - Brahni: This test was developed by Golriz and Brahni (1353) and has 25 questions, the scoring of the questionnaire is based on a five-point Likert scale from 0 to 4. A score of 4 indicates high religious beliefs and a score of 0 indicates a person's lack of religious beliefs. The range of changes of the test scores varies from minimum zero to maximum 100. The validity of this test was obtained by correlation method with Allport, Vernon and Lindsay test, which is equal to 0.80. This questionnaire has been examined through the method of known groups and has shown that it differentiates well between two normal and religious groups. The subscales of the standard questionnaire of Brahni religious attitudes are belief dimension, experiential dimension or religious emotions, consequence dimension, promotion, Ritual dimension. In the current study, it was obtained based on Cronbach's alpha coefficient of 0.67. Goldberg General Health Questionnaire: This questionnaire has 28 questions and four subscales, each of which contains seven questions. These 4 subscales are: physical symptoms, symptoms of anxiety and sleep disorder, symptoms of social action and symptoms of depression. Several studies have been done on the validity of the public health questionnaire. In a study, Goldberg and Williams reported a semi-validity of 0.95 for this questionnaire. Results: The findings showed that religious beliefs can significantly predict the variable of mental health (25%) and sports activity in free time (16%) in students (p<0.01). Conclusion: Considering the results and the importance of students' mental health, it is suggested that universities implement programs to strengthen religious values and increase students' participation in leisure activities with the aim of improving mental health. Keywords: Religious beliefs, mental health, leisure time, students