فهرست مقالات سعیده  منصوری


  • مقاله

    1 - درک چالش رهبری سطوح میانی در مدارس: تحلیل اثرگذاری رهبری آموزشی مدیران بر نقش معاونان
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1403
    رهبری آموزشی، در حقیقت، رویکردی درباره شیوه رهبری مدیران مدرسه است. این رویکرد به دنبال ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری می¬باشد. پژوهش حاضر در پی بررسی و تحلیل نحوه اثرگذاری رهبری آموزشی مدیران بر نقش و جایگاه معاونان مدرسه است. برای انجام این تحقیق، تعداد 16 نفر از مدیران چکیده کامل
    رهبری آموزشی، در حقیقت، رویکردی درباره شیوه رهبری مدیران مدرسه است. این رویکرد به دنبال ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری می¬باشد. پژوهش حاضر در پی بررسی و تحلیل نحوه اثرگذاری رهبری آموزشی مدیران بر نقش و جایگاه معاونان مدرسه است. برای انجام این تحقیق، تعداد 16 نفر از مدیران مدارس ابتدایی شهر کرج به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس، با بهره¬گیری از مصاحبه‌ نیمه‌ساختاریافته داده‌های مورد نیاز گرد‌آوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها، از یک روش سه مرحله¬ای تحلیل محتوای کیفی شامل مرتب سازی، کدگذاری و طبقه‌بندی استفاده شد. این فرآیند، در نهایت به ظهور سه مضمون و حوزه اصلی منتهی شد. دقت در یافته‌های بدست آمده نشان می¬دهد که رهبری آموزشی مدیران در سه حوزه اصلی بر رهبری میانی و کارکرد معاونان مدارس تاثیر می‌گذارد. این سه حوزه عبارتند از: انتظارات از معاونان، انتخاب و انتصاب معاونان، و وجود ساختار سلسله‌مراتبی معاونان در مدارس. نتایج این پژوهش نشان‌دهنده اهمیت و تاثیرگذاری چندبعدی رهبری آموزشی بر جنبه‌های سازمانی متنوع و گوناگون رهبری میانی در مدارس می¬باشد. در پایان، ارتباط این نتایج با تصمیمات راهبردی مدیریت مدرسه مورد بحث واقع شده است. پرونده مقاله