کنترل بهینه ریز شبکه به منظور بهبود پروفیل ولتاژ با در نظر گرفتن تولید همزمان برق و گرما
محورهای موضوعی : انرژی های تجدیدپذیر
1 - استادیار - گروه مهندسی برق، دانشکده فنی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
کلید واژه: منابع تولید پراکنده, پیل سوختی, فتوولتائیک, ریزشبکه, پروفیل ولتاژ,
چکیده مقاله :
معمولا در مطالعات کنترل بهینه ریز شبکه با تولید همزمان برق و گرما، بیشتر اهداف اقتصادی و آلایندگی مطرح میشود. در این مطالعات، بهینهسازی ادوات کنترلی و جبرانساز که با اهداف بهبود ابعاد فنی ریزشبکه میباشند، مدنظر قرار نمیگیرد. لذا در این مقاله این اهداف به صورت همزمان در نظر گرفته شده است. در این مقاله خازنها و راکتورهای موازی، جبرانسازهای استاتیکی توان راکتیو، تپ ترانسفورماتورها و تنظیمکنندههای ولتاژ و توان تولیدی منابع به عنوان متغییرهای کنترلی، با اهداف اقتصادی، کاهش تلفات و بهبود پروفیل ولتاژ استفاده شدهاند. شبکه مورد مطالعه دارای 22 باس میباشد که شامل منابع فتوولتائیک و پیل سوختی است. تمامی داده ها و اطلاعات شبکه، از یک سیستم حقیقی اقتباس شده است. در نتیجه سیستم مورد مطالعه میتواند کاملا بیانگر یک سیستم واقعی باشد. به منظور کاملتر کردن مطالعه سیستم، آلایندگی حاصل از تولید پیل سوختی در بهینهسازی لحاظ شده است. بازده پیل سوختی به صورت یک مدل استاندارد واقعی متغیر با بار در نظر گرفته شده است.
Usually, in the studies of optimal control for the micro-grid with combined heat and power (CHP), economic and environmental goals have been raised. In these studies, the optimization of control devices and compensators that are aimed at improving the technical aspects of micro-grid has not been considered. Therefore, in this paper, these goals are considered simultaneously. In this paper the shunt capacitor, shunt reactor, static var compensator, load ratio control transformer, step voltage regulator and power generation of DGs are investigated as control variables with the aim of considering costs, losses and voltage profile improvement. The case under study is a distribution test system including 22 buses, which consists of photovoltaic and fuel cell. All network data is extracted from a real system. As a result, the system can completely represent a real system. In order to complete the study of the system, the emissions of fuel cells are considered in the objective function. The efficiency and output electrical and thermal power of the fuel cell are considered related to part load ratio as a real standard model introduced in previous studies.
