خودشیفتگی مدیران و سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه
محورهای موضوعی : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهسبحان عبدالرضائی 1 , محمد حسن جنانی 2 , محمود همت فر 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد،ایران.
2 - استادیار،گروه حسابداری،واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی،بروجرد، ایران
3 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
کلید واژه: "خودشیفتگی مدیران", " عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت", "سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه",
چکیده مقاله :
خودشیفتگی که بهعنوان یک ساختار شخصیتی مطرح است، میتواند قضاوتها و تصمیمهای مدیران از احتمال نتایج گوناگون را تحتتأثیر قرار دهد. خودشیفتگی در بین مدیران نقشی حیاتی در انجام فعالیتهای مرتبط با مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها و هزینههای تحقیق و توسعه دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر ارتباط خودشیفتگی مدیران با هزینههای تحقیق و توسعه بر اساس نقش تعدیلکنندگی عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت است. در این پژوهش از دو معیار پاداش نقدی مدیران و اندازه امضای مدیران برای سنجش خودشیفتگی مدیران استفاده شده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع همبستگی است. در این راستا ۱۳۲ شرکت بهعنوان شرکتهای عضو نمونه انتخاب گردید که در طی سالهای ۱۳۹۹-1389 در بورس اوراق بهادار تهران فعالیت داشتهاند. دادههای پژوهش از صورتهای مالی واقعی شرکتها از طریق سایت کدال جمعآوری و با استفاده از نرمافزار اکسل گردآوری شد. روش آزمون فرضیهها رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرمافزارهای Image J و ایویوز ۱۲ میباشد. یافتهها نشان داد که پاداش نقدی مدیران و اندازه امضای مدیران با هزینههای تحقیق و توسعه ارتباط معناداری ندارد. عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت با هزینههای تحقیق و توسعه ارتباط مثبت دارد. عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت نقش تعدیلکنندهای بر ارتباط پاداش نقدی مدیران و اندازه امضای مدیران با هزینههای تحقیق و توسعه ندارد. نتایج این پژوهش بر توسعه ادبیات مربوط خودشیفتگی مدیران و هزینههای تحقیق و توسعه میافزاید. برای هزینههای تحقیق و توسعه خودشیفتگی یک ویژگی تأثیرگذار نمیباشد، زیرا میل به تمجید و تحسین توسط سهامداران باعث میشود که مدیران کمتر به تحقیق و توسعه توجه کنند.
Narcissism, which is considered as a personality structure, can affect managers' judgments and decisions regarding the possibility of various outcomes. Narcissism among managers plays a vital role in carrying out activities related to corporate social responsibility and research and development costs. Based on this, the aim of the current research is to relate managers' narcissism with research and development costs based on the moderating role of corporate social responsibility performance. In this research, two measures of managers' cash rewards and the size of managers' signatures have been used to measure managers' narcissism. In terms of purpose, the research is applied and correlational. In this regard, 132 companies were selected as sample member companies that were active in the Tehran Stock Exchange during 2019-2020. The research data was collected from the real financial statements of the companies through the Kodal website and compiled using Excel software. The hypothesis testing method is multivariate regression using Image J and Eviuse 12 software. The findings showed that managers' cash bonus and the size of managers' signatures have no significant relationship with research and development costs. The company's social responsibility performance has a positive and significant relationship with research and development costs. The performance of social responsibility of the company does not have a moderating role on the relationship between managers' cash rewards and the size of managers' signatures with research and development costs. The results of this research add to the development of the literature related to managers' narcissism and research and development costs.
_||_