مدیریت سود، استراتژی کسبوکار و ریسک ورشکستگی
محورهای موضوعی : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهمهدی فیل سرائی 1 , محمدرضا شورورزی 2 , مهدی زنگنه 3
1 - استادیار گروه حسابداری،موسسه آموزش عالی حکیم طوس،مشهد،ایران
2 - دانشیار گروه حسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی ،نیشابور،ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری،موسسه آموزش عالی حکیم طوس، مشهد، ایران
کلید واژه: مدیریت سود, استراتژی کسب و کار, استراتژی رهبری هزینه, ریسک ورشکستگی, استراتژی تمایز محصول,
چکیده مقاله :
حاکم شدن وضعیت رقابتی بر بازارهای مالی بسیاری از شرکتها را با احتمال ریسک ورشکستگی مواجه کرده و از گردونه رقابت خارج میشوند. این امر میتواند موجب نگرانی صاحبان سرمایه شود. از ریسک ورشکستگی به عنوان یک حقیقت مهم در چرخه عمر واحدهای تجاری مدرن یاد میشود که میتواند منجر به تحمل هزینههای اقتصادی و اجتماعی سنگین به سهامداران، اعتباردهندگان، مدیران، کارکنان و در مجموع به کل اقتصاد خواهد شد. مسئله اصلی در اینجا شناسایی عواملی است که میتوان از طریق آنها احتمال ریسک ورشکستگی شرکت در آینده نزدیک را پیش بینی کرد. این پژوهش با طرح این سؤال و مسئله صورت خواهد پذیرفت که آیا مدیریت سود تعهدی و نوع استراتژی تجاری شرکت میتواند به سهامداران و مدیران در پیشبینی ریسک ورشکستگی شرکت کمک کند؟ هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر استراتژی تجاری بر مدیریت سود و ریسک ورشکستگی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر پس از اعمال برخی از محدودیتهای موجود در این تحقیق، متشکل از 140 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1392 تا 1398 میباشد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیون خطی چندگانه استفاده گردیده است. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از این است که مدیریت سود بر ریسک ورشکستگی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که استراتژی رهبری هزینه بر ریسک ورشکستگی اثر منفی و معناداری دارد. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که استراتژی تمایز محصولبر ریسک ورشکستگی اثر منفی و معناداری دارد.
Competitiveness in the financial markets puts many companies at risk of bankruptcy and out of competition. This can cause concern for investors. Bankruptcy risk is mentioned as an important fact in the life cycle of modern business units that can lead to heavy economic and social costs to shareholders, creditors, managers, employees and the economy as a whole. The key here is to identify the factors that can be used to predict the risk of bankruptcy in the near future. This research will be conducted with the question of whether accrued earnings management and the type of business strategy of the company can help shareholders and managers in predicting the risk of bankruptcy of the company? The main purpose of this study is to investigate the effect of business strategy on earnings management and bankruptcy risk in companies listed on the Tehran Stock Exchange. The statistical population of the present study, after applying some of the limitations in this study, consists of 140 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2914 to 2020. Multiple linear regression model has been used to test the research hypotheses. The results of the study indicate that earnings management has a positive and significant effect on bankruptcy risk. The results also showed that cost leadership strategy has a significant negative effect on bankruptcy risk. In addition, the results showed that the product differentiation strategy has a significant negative effect on bankruptcy risk.
_||_