اثر بازار داخلی بر صادرات و تولید صنایع کارخانهای ایران
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیترحمان سعادت 1 , اسمعیل ابونوری 2 , سعید راسخی 3 , محمدرضا مردانی 4
1 - استادیار گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان،ایران
2 - استاد گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان،ایران
3 - دانشگاه مازندران
4 - گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان،ایران
کلید واژه: صادرات, طبقهبندی .C20, F10, F12 :JEL واژگان کلیدی: اثر بازار داخلی, صنایع ایران, رقابت انحصاری,
چکیده مقاله :
چکیده هدف این مقاله بررسی اثر بازار داخلی بر صنایع بازار رقابت انحصاری ایران میباشد. اثر بازار داخلی در 12 صنعت، بر اساس طبقهبندی آیسیک دورقمی منتشر شده توسط مرکز آمار به صورت استانی در دوره زمانی 1380 – 1392 بررسی و برآورد گردید. نتایج نشان میدهد اثر بازار داخلی تنها در صنعت تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیمتریلر وجود دارد؛ بنابراین تقاضای بالا برای محصولات این صنعت میتواند منجر به صادرات شود. در سایر صنایع مورد بررسی، به طور نسبی، تقاضای بالا برای محصولات این صنایع، عموما منجر به این خواهد شد که کشور واردکننده خالص این کالاها باشد. بر اساس نتایج، سرمایهگذاری در صنعتی که اثر بازار داخلی دارد، پیشنهاد میشود.
Abstract The purpose of this study was to investigate the home market effect in the monopolistic competition market in Iran. The home market effect was investigated in 12 industries based on ISIC two-digit classification published provincially by the Iranian Statistics Center for the period 2001 to 2013. Results show that home market effect exist only in the industry of "production of motor vehicles, trailer and semi-trailer". Therefore, high demand for the products of this industry can lead to exports. In other industries, relatively high demand for the products of these industries in country will generally lead to be a net importer of these goods. Based on the results, investment in the industry, which has the home market effect, is suggested.
منابع
- ابونوری، اسمعیل، غلامی، نجمه (1387). برآورد و مقایسه نسبت تمرکز در صنایع ایران با استفاده از الگوی لگنرمال. فصلنامه بررسیهای اقتصادی، 5(1): 111-134.
- افلاطونی، عباس (1392). تجزیه و تحلیل آماری با Eviews در تحقیقات حسابداری و مدیریت مالی. چاپ اول، تهران: انتشارات ترمه.
- سوری، علی(1391). اقتصادسنجی. چاپ پنجم، تهران: نشر فرهنگشناسی.
- کازرونی، علیرضا (1386). نظریههای تجارت بینالملل. همدان: انتشارات نور علم.
- Armando J. and P. Garcia (2013). Home market effects with endogenous costs of production. Journal of Urban Economics, 74: 47–58.
- Claver, N. Castejón, C. And Gracia, F(2011). The home market effect in the Spanish industry.1965–1995. Ann RegSci , 46:379–396.
- Davis, D. Weinstein, D (1996). Does Economic Geography Matter for International Specialization?. NBER Working Paper 5706.
- Davis, D, Weinstein, D (1999). Economic geography and regional production structure: an empirical investigation. European Economic Review, 43 (2):379–407.
- Davis, D. Weinstein, D (2003). Market access, economic geography and comparative advantage: an empirical test. Journal of International Economics, 59(1):1–23.
- Hanson. G. and C. Xiang (2002). The home market effect and bilateral trade patterns. Discussion Paper No. 481.
- Hanson, G.H. and C. Xiang (2004). The home market effect and bilateral trade patterns. American Economic Review, 94: 1108–1129.
- Kikuchi, T., and Ngo V. L. (2010). A decomposition of the home-market effect. Economics Bulletin, 30 (4): 2759-2768.
- Krugman, P. R. (1980). Scale economies, product differentiation, and the pattern of trade. American Economic Review, 70(5): 950-959.
- Pham, C. S., Mary, E., and Devashish, M. (2014). The home-market effect and bilateral trade patterns: A reexamination of the evidence. International Review of Economics and Finance, 30: 120–137.
- Pascal L. Gh. (2005). Gravity model, border effects and home market effect: an ownership- basis approach. Thesis submitted to the college of graduate studies for the degree of doctor of philosophy in the department of Agricultural Economics University of Saskatchewan Saskatoon.
- Weder, R. (2003). Comparative home-market advantage: an empirical analysis of british and American Exports. Review of World Economics, 139 (2).
- Xuliang, Z. and N. Yuemin (2011). Evaluation of role of home market effects in China′s manufacturing industries, Chin. Geogra. Sci, 21(2): 211–221.
_||_