تاثیر نوسازی ناوگان بر بهرهوری صنعت حمل و نقل جادهای ایران
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیتفرهاد خداداد کاشی 1 , سمانه نورانی آزاد 2 , بهاره قنبری 3
1 - دانشگاه پیام نور
2 - استادیارگروه اقتصاد دانشگاه پیام نور، ایران
3 - کارشناس ارشد رشته علوم اقتصادی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: طبقهبندی JEL: .O40, O33, O11 واژگان کلیدی: نوسازی ناوگان, بهرهوری, متوسط عمر سرمایه, سرمایه کیفی, حمل و نقل جاده-ای,
چکیده مقاله :
هدف محوری این مقاله ارزیابی تاثیر نوسازی ناوگان بر بهره وری در بخش حمل ونقل ایران می باشد. بدین منظور از داده های بخش حمل ونقل جاده ای ایران و مدل رشد مبتنی بر پیشرفت فنی تبلوریافته در موجودی سرمایه طی سال های 1393-1353 استفاده شده است. نتایج ضرایب موجودی سرمایه و نیروی کار نشان داد بازدهی ثابت نسبت به مقیاس در بخش ناوگان حمل ونقل جاده ای وجود دارد. همچنین در این بخش، سرمایه گذاری جدید و نوسازی با پیشرفت فنی به گونه ای افزایش یافته که سن متوسط ناوگان را کاهش داده و منجر به افزایش نرخ رشد سرمایه کیفی و بهره وری شده است. بنابراین ارتباط مستقیم بین نوسازی ناوگان و بهره وری در بخش حمل ونقل جاده ای ایران تأیید می شود. ازاین رو استفاده از تجهیزات با فناوری برتر و جایگزینی ناوگان جاده ای با تجهیزات جدید و پیشرفته پیشنهاد میشود.
The main purpose of this article is to evaluation the impact of fleet renovation on productivity of Iran’s road transportation industry. To meet this ends the data of the Iranian road transportation and the capital-embodied technical progress growth model were used during 1353-1393. The results of capital inventory and labor coefficients showed that the return to scale in the Iran’s road transportation was constant. Also, in this sector, new investment and renovation increased moreover the average age of the fleet reduced and it has resulted to the growth rate of qualitative capital and productivity increased. Therefore, in Iran's road transportation, the direct relationship between fleet renovation and productivity is confirmed. So, the use of superior technology equipment and the replacement of fleets by new and advanced fleets are recommended.
منابع
- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نتایج بررسی آماری خدمات حمل و نقل جادهای بخش خصوصی کشور، اداره آمار اقتصادی سالهای مختلف.
- بخشی، حمزه علی (1391). نوسازی ناوگان عملیاتی عمومی جادهای کالا و توجیه اقتصادی آن برای مجری طرح. نخستین همایش نقش حمل و نقل چند وجهی در تجارت ملی و بینالمللی.
- جهانگرد، اسفندیار، امینی، علیرضا، فرهادی کیا، علیرضا، ازوجی، علاءدین (1393). بررسی و تحلیل عوامل موثر بر بهرهوری کل عوامل تولید حمل و نقل جاده ایران. فصلنامه مدلسازی اقتصادسنجی، (1): 97-134.
- جهانگرد، اسفندیار، شکوری فرید (1389). بررسی وضعیت استهلاک موجودی سرمایه فیزیکی در بخش حمل و نقل جادهای. پژوهشکده حمل و نقل: 230.
- رونق، مریم (1396). قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1400-1396)، چاپ اول، انتشارات فرمنش، تهران.
- سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، معاونت برنامهریزی، دفتر اطلاعات و ارتباطات، سالنامه آماری سازمان راهداری و حملونقل جادهای طی سالهای مختلف.
- سلیمانی، علیرضا (1383). نقش و اهمیت حمل و نقل جادهای در اقتصاد ایران :جایگاه حمل و نقل جاده ای کا لا در عملیات حمل و نقل و اقتصاد کشور، چاپ اول، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای.
- وزارت نیرو، معاونت امور برق و انرژی، دفتر برنامهریزی کلان برق و انرژی وزارت نیرو، ترازنامههای انرژی وزارت نیرو طی سالهای مختلف.
- Chio, J., Roberts D. C. and Lee, E. S. (2015). Productivity growth in the transportation industries in the United States: an application of the DEA Malemquist productivity index. American journal of Operation research, 5, 1-20.
- http://dx.doi.org/10.4236/ajor.2015.51001
- Cintakulchai, S. (2015). labor productivity of transportation sector in Thailand: Analysis using input- output Approach. Thammasat University Discussion paper (35): 1-13.
- Diewrt, W.E. (1992). Fisher Ideal output, input and productivity indexes revisited. Journal of productivity analysis. 3, 211-248
- Duygun, M., Shaban, M., Sickles, R. C. and Jones, W.T. (2014). Efficiency and productivity change in the European airlines industry in the post liberalization era. 1-25. Online: http: //rsickles.blogs.rice.edu/files/2014/03/Dugan-et-al. -2014.pdf.
- Fare, R. and Grosskopf, S. (1992). Malmquist productivity indexes and fisher Ideal indexed. Economic Journal, 102: 158-160.
- Gibbons, S. and Overman, H. (2009). Productivity in transport evaluation studies. London School of Economics. https://trid.trb.org
- Graham, D. J. (2007). Agglomeration economies and transport investment. Journal of Transport Economics and Policy (JTEP), 41(3): 317-343.
- Jones, C. I. (1995). R & D-based models of economic growth. Journal of political Economy, 103(4): 759-784.
- Krugman, p. (1994). Definition and measuring productivity. 1-2 https://www.oecd.org/std/productivity-stats/40526851.pdf
- Martland, C. D. (2012). Productivity improvements in the U.S. rail freight industry 1980-2010. Journal of the Transportation Research Forum, 51(3): 83-107
- Melo, P. C., Graham, D. J. and Ardao, B. R. (2013). The productivity of transport infrastructure investment. Reginal science and Urban Economics, 43, 695-706.
- Nelson, R. R (1964). Aggregate production functions and medium-range growth projections. The American Economic Review, 54 (5), 575-606.
- Schultz, T. W. (1961). Investment in human capital. American Economic Review, 51: 1-17.
- Solow, R. (1956). A contribution to the theory of economic growth. Quarterly Journal of Economics, 70(1): 65-94.
- Solow, R. M. (1957). Technical change and the aggregate production function. Review of Economics and Statistics, 39(3): 312- 320.
- Solow, R. M. (1962). Technical progress, capital formation and economic growth. The American Economic Review, 52 (2): 76-86.
_||_