تاثیر برنامههای تشویقی و کمکهای صادراتی بر تجارت محصولات کشاورزی
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیتحسن عظیمی 1 , محمود یحیی زاده فر 2
1 - دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه تاجیکستان
2 - استادیار دانشگاه مازندران
کلید واژه: برنامههای تشویقی, کمکهای صادراتی, الگوی تجارت, صادرات محصولات کشاورزی,
چکیده مقاله :
مقالهی حاضر به بررسی تاثیر برنامههای تشویقی صادرات بر تجارت محصولات کشاورزی پرداخته است. در این راستا محصولات کشاورزی به سه دسته با نسبتهای گوناگون جوایز صادراتی طبقهبندی و اثر جوایز صادراتی بر الگوی صادرات محصولات یاد شده طی پنج سال (1376-1389) مورد بررسی قرار گرفته است. در این بررسی، محصولات 24 گانهی بخش کشاورزی به سه گروه تقسیم شدند. گروه نخست شامل محصولات و زمانی بود که جایزه پرداخت نمیشد. گروه دوم یارانه 5/1 درصد و کمتر و در نهایت گروه سوم بیش از 5/1 درصد یارانه دریافت میکردهاند. نتیجهی تجزیه و تحلیل واریانس چند گانه نشان داد که بین گروه اول و دوم تفاوت معناداری وجود ندارد، اما بین گروه سوم با گروه اول و دوم از نظر آماری اختلاف معناداری وجود دارد. به بیان دیگر، برای تاثیرگذاری جوایز و تشویقهای صادراتی لازم است مقدار جوایز از یک حد آستانه بالاتر باشد.
Current study aims to investigate the effect of incentive programs on trade and export model of agricultural products. To do this, agricultural products will be divided into 3 categories by various ratios of export awards. Then, the influence of export awards on the product export model will be analyzed 5 years before and 8 years after implementing export award policy during 1997- 2000. To investigate the effect of awards provided on the trade model, 24 agricultural products are divided 3 groups. The first group includes products in which no award is provided. The second group received 1.5 percent or less subsides and the last one received more than 1.5 percent of subsides. Multi-variance analysis reveals that there is no significant difference between the first and second groups (no award and less than 1.5 percent of awards). However, there is a significant difference between the third (more than 1.5 percent award), the first and the second ones. In the other words, to make effective the export awards and incentives, higher than cut-off level awards are required.
