تاثیر شکاف بودجه استانی بر شکاف درآمد منطقهای استانهای ایران با استفاده از مدل PVAR
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیتهادی رحمانی فضلی 1 , عباس عرب مازار 2
1 - دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشیار اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: طبقهبندی JEL:H53, I30 E60, . واژگان کلیدی: شکاف درآمد منطقهای, تخصیص بودجه, مدل خودرگرسیونی برداری تابلویی,
چکیده مقاله :
هدف مقاله بررسی ارتباط میان شکاف استانی بودجه عمرانی و بودجه کل با شکاف درآمد سرانه به عنوان شاخص نابرابری منطقهای در میان استانهای کشور طی دوره زمانی 1385 - 1390 با استفاده از رویکرد خودرگرسیونی برداری تابلویی است. بر اساس نتایج آزمون همجمعی تابلویی، ارتباط معنادار بلندمدت میان شکاف درآمد سرانه استانی با شکاف استانی بودجه کل و شکاف بودجه عمرانی وجود دارد. نتایج حاصل از برآورد مدل PVAR و تجزیه و تحلیل توابع ضربه واکنش نشان میدهد که شوک شکاف بودجه اثر مثبت بر شکاف درآمد سرانه دارد و تعدیل اثر این شوک بر شکاف درآمد سرانه حدود شش دوره زمانی به طول میانجامد. نتایج تجزیه واریانس شوکها نشان داد شکاف استانی بودجه کل و شکاف استانی بودجه عمرانی سهم زیادی از تغییرات شکاف درآمد سرانه استانی را توضیح میدهند. نتایج بر ضرورت کاهش شکاف در تخصیص بودجه به استانهای کشور تاکید دارد.
This paper attempts to investigate the relationship among provincial construction and total budget gap with per capita income disparity as a regional inequality index among the nation provinces during 2006 - 2011 periods by using panel vector autoregressive approach. Based on the panel co-integration test there is a long run significant relationship among provincial income per capita disparity with provincial construction and total budget gap. Estimation results of PVAR model and analysis of impulse responses functions show that the budget gap shock has a positive impact on income per capita disparity and justifying the shock effect on income per capita lasts about six periods. The variance decomposition results of the shocks showed that the total and construction budget gap explain a considerable part of provincial income per capita disparity variation. The results emphasis on necessary to reduction gap in budget allocation to the nation provinces.
منابع
- ابونوری، اسماعیل، اسناوندی، اسماعیل (1384). برآورد و ارزیابی سازگاری شاخصهای نابرابری اقتصادی با استفاده از ریزدادهها در ایران، مجله تحقیقات اقتصادی، 71: 171-210.
- ابونوری، اسمعیل، خوشکار، آرش (1386). اثر شاخصهای اقتصاد کلان بر توزیع درآمد در ایران: مطالعه بین استانی، مجله تحقیقات اقتصادی، 77: 65-95.
- اکبری، نعمت الله، فرهمند، شکوفه، جمالی، سمیه (1390). تحلیل فضایی تاثیر سیاستهای مالی دولت بر نابرابری درآمد در ایران با رهیافت رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR)، اقتصاد مقداری، 8(3): 1-25.
- امین رشتی، نارسیس، اصغری، لیلا (1390). بررسی نقش هزینههای سلامت بر توزیع درآمد در ایران، فصلنامه علوم اقتصادی، 5(16): 135-160.
- جدیدی میاندشتی، مهدی (1383). توزیع متعادل منابع مالی به روش سطح بندی توسعه مناطق، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، (11): 17-41.
- حسینآبادی، محمد (1392). روشهای رتبه بندی و سطح بندی مناطق و شاخصهای نابرابری منطقهای، انتشارات معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور.
- خداپرست، مهدی، داودی، آزاده (1392). هزینههای دولت و کاهش فقر و نابرابری، فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، 1(4): 37-50.
- سامتی، مرتضی، صامتی، مجدی، شاهچرا، مهشید (1382). جهتگیری مناسب هزینههای جاری و عمرانی دولت به منظور دستیابی به رشد بهینه اقتصادی، پژوهشهای اقتصادی ایران، 5(15): 1-18.
- کابوسی، زین العابدین (1390). بررسی تاثیر مخارج دولت بر کاهش فقر و نابرابری توزیع درآمد: مطالعه موردی استان گلستان (66-1386)، پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی علامه محدث.
- منظری حصار، مهدی، محقر، علی (1384). به کارگیری الگویی برای تخصیص اعتبارات محرومیتزدایی (بررسی موردی فصل تربیت بدنی در استان خراسان)، فصلنامه برنامهریزی و بودجه، 91: 69-90.
- مومنی، مهدی، حاتمی، مجتبی (1389). تحلیل جغرافیایی از نابرابری و عدم تعادل فضایی توسعه در استان یزد، فصلنامه جغرافیا و مطالعات طبیعی،2(4) : 15-25.
- Abrigo, M.R.M. and Love, I. (2015). Estimation of panel autoregressive in STATA: A package of programs, University of Hawaii at Manoa and Philippine institute for development studies.
- Alesina, A. and Perotti, R. (1996).Income distribution, political instability and investment, European Economic Review, 40: 1203-1228.
- Arellano, Manuel; Bond, Stephen (1991). Some tests of specification for panel data: Monte Carlo evidence and an application to employment equations. Review of Economic Studies, 58 (2): 277-297.
- Baltagi, B.H. (2002). recent developments in the econometrics of panel data, Edward Elgar.
- Benabou, R. (2000). Unequal societies: Income distribution and social contract, American Economic Review, 90: 96-129.
- Canova, F. and Ciccarelli, M. (2013). Panel vector autoregressive models: A survey, European Central Bank, working paper series, 1507.
- Chou, W.L. and Wang, Z. (2009). Regional inequality in China's health care expenditures, Health Economics, 18: 137-146.
- Christian, L. (2009). Fiscal decentralization and regional disparity: Evidence from cross-section and panel data, Technics Universidad Dresden, Faculty of Business and Economics, discussion paper.
- Furman, J. and Stiglitz, J.E. (1998). Economic consequence of income inequality, in income inequality: Issues and policy options.
- Kleibergen, F. and Franses, P.H. (1999).Co-integration in a periodic vector auto regression, Econometric report, university of Rotterdam.
- Lambert, P.J. (1993). The distribution and redistribution of income: A mathematical analysis (2nd edition), Oxford, Blackwell.
- Lee, W. and Roemer, J.E. (1998). Income distribution, Redistributive Policies and economic growth, Journal of Economic Growth, 3: 271-240.
- Mello, L.D. and Tiongson, E.R. (2003). Income inequalities and redistributive government spending, IMF working paper.
- Meltzer, A.H. and Richard, S.F. (1981). A rational theory of the size of government, Journal of Political Economy, 89: 914-927.
- Persson, T. and Tabellini, G. (1994). Is inequality harmful for growth? Theory and evidence, American Economic Review, 84: 600-621.
- Rodriguez, F.C. (1999). Inequality, redistribution and rent-seeking, University of Maryland, department of economics, working paper.
- Song, Y. (2013). Rising Chinese regional income inequality: The role of fiscal decentralization, China Economic Review, 27: 294-309.
_||_