تاثیر ترکیب اعتبارات بانکی بر توزیع درآمد در کشورهای در حال توسعه
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیت
علی نصیری اقدم
1
(
استادیار گروه توسعه و برنامهریزی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
)
میترا باباپور
2
(
دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
)
کلید واژه: توسعه مالی, توزیع درآمد, G21, نابرابری درآمدی, تخصیص اعتبار, طبقهبندی JEL: I30, E51. واژگان کلیدی: اعتبارات بانکی,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله بررسی تأثیر انواع اعتبارات بانکی بر نابرابری درآمدی در اقتصاد 24 کشور منتخبِ در حال توسعه با استفاده از روش اقتصادسنجی دادههای پنل طیّ دوره زمانی 2000 - 2019 است. نتایج نشان داد اعتبارات اعطایی به بخشِ غیرمالی و نیز مصرف، موجب کاهش نابرابری و اعتبارات اعطایی به بخش مالی و مسکن باعث افزایش نابرابری می شود. همچنین، اعطای اعتبار به بخش غیرمالی، روند نزولی و اعطای اعتبار به بخش مصرف، مالی و وام های رهنیِ مسکن، روند صعودی داشته است. همچنین، یافتهها نشان داد نرخ اشتغال و نیز قیمت مسکن، به ترتیب، اثر اعتبارات اعطایی به بخشهای غیرمالی و مسکن بر نابرابری درآمدی را متاثر می سازد. پیشنهاد می شود، سهم قابل توجهی از اعتبارات به کسب و کارهای غیرمالی و مولّد تخصیص یابد و از اعطای تسهیلات مسکن برای فعالیت های سوداگرانه جلوگیری شود.
The purpose of this paper is to investigate the effect of different types of bank loans on income inequality in the economies of 24 selected developing countries using the econometric method of panel data during the period 2000-2019. The results showed that credits to the non-financial sector as well as consumption reduce inequality and credits to the financial and housing sectors increase inequality. Lending to the non-financial sector has also been declining, and lending to the consumer, financial and mortgage sectors has been on the rise. The findings also showed that the employment rate and housing prices, respectively, affect the effect of loans granted to the non-financial and housing sectors on income inequality. It is recommended to allocate a significant portion of the credit to non-financial activates and to avoid lending for speculative housing activities.
_||_