بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی کسب و کارهای هوشمند سبز در ایران
محورهای موضوعی : مدیریتدانیال ناظری 1 , علیرضا مقدسی 2 , مجید نصیری 3
1 - گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - استادیار، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
3 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه: نظریه داده بنیاد, کسب و کار هوشمند, کسب وکار, هوشمند سبز,
چکیده مقاله :
کسب و کارهای هوشمند سبز جهت تبدیل ایدهها و نوآوریها به محصول، تجاری سازی تحقیقات، همافزایی علم و ثروت و توانمند سازی اقتصادی ایجاد میشوند. این کسبوکارها از نظر ایجاد مشاغل پایدار مبتنی بر فناوری و بهرهبرداری از فرصتهای جدید، نقش مهمی در موفقیت اقتصادی کشور دارند. هدف از این مطالعه بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی کسب و کارهای هوشمند سبز در ایران می باشد. جامعه آماری شامل 7400 نفر از مدیران استارت آپ، شرکت های دانش بنیان و صاحبان کسب و کارهای سبز هستند که با استفاده از جدول مورگان 367 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تحقیق در در این پژوهش از نوع کمی و روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart pls استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید و روایی سازه با استفاده از شاخصهای روایی واگرا، روایی همگرا و GOF مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تأیید قرار گرفت. بر پایه یافته های تحقیق حمایت و پشتیبانی دولت و بهبود کیفیت داده ها با کسب وکارهای هوشمند سبز رابطه معناداری دارد. بین کسب و کار هوشمند سبز، زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری، فرآیندهای سبز با توانمندسازی مدیران رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین توانمندسازی مدیران و رشد و توسعه اقتصادی رابطه معناداری وجود دارد. لذا تمامی فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفت.