ارائه الگوی بازاریابی سبزدر موقعیت های سینمایی در ایران
محورهای موضوعی : مدیریتگالیا حیدریان 1 , اسماعیل حسن پور قروقچی 2 , وحید مکی زاده 3 , محمد غفورنیا 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
3 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
کلید واژه: مدیریت های موقعیت سینمایی, بازاریابی, بازاریابی سینمایی , صنعت سینما,
چکیده مقاله :
بازاریابی سبز به عنوان یک رویکرد نوین در بازاریابی به منظور حفاظت از محیط زیست و ترویج مفهوم پایداری، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و در صنعت سینما نیز می تواند از این رویکرد بهره برد."هدف این تحقیق ارائه الگوی بازاریابی سبز موقعیتهای سینمایی در ایران است. برای دستیابی به این هدف، از رویکرد کاربردی و روشهای آمیخته اکتشافی-توصیفی استفاده شده است. دادهها از طریق پرسشنامه با سوالات پنجگزینهای و طیف لیکرت 5 گزینهای جمعآوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و معادلات ساختاری PLS صورت گرفته است. همچنین، برای جمعآوری دادههای کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و متخصصان حوزه مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 15 خبرگان (کارشناسان و متخصصان در حوزه مدیریت بازاریابی و صنعت سینما) برای بخش کیفی و 384 متخصص، تولیدکننده و برنامهریزان صنعت سینما و سرمایهگذاران بخش خصوصی برای بخش کمی است. روش نمونهگیری در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی و قضاوتی تا رسیدن به اشباع نظری انجام شده است. نتایج پژوهش در بخش کیفی شامل 202 کد کشف شده در 34 مقوله است. در بین مقوله های شرایط علی بیشتر تاثیر گذاری مربوط به ویژگی های سینما (897/0) و کمترین تاثیرگذاری مربوط به پر طرفدار بودن سینما (529/0) میباشد. در بین مقوله های راهبردها بیشتر تاثیر گذاری مربوط به کیفیت فیلم (890/0) و کمترین تاثیرگذاری مربوط به برند محوری (528/0) میباشد.