کارنامه اجتماعی و سیاسی سادات شیعه ایران در دوران قاجار
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخسودابه قبادی 1 , سهراب اسلامی 2 , حسین خسروی 3
1 - دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی، ، واحد خمین ، دانشگاه آزاد اسلامی ، خمین، ایران،
2 - استادیار گروه معارف، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
کلید واژه: کارنامه اجتماعی و سیاسی , سادات شیعه , دوره قاجار, معیشت سادات,
چکیده مقاله :
یکى از پیامدهاى اجتماعى ظهور اسلام ، شکل گیرى طبقه اى به نام سادات در جامعه اسلامى بود که با گسترش اسلام در سرزمین هاى دیگر، از شرق تا غرب عالم اسلامى پراکنده شدند و به عنوان گروهى محترم و متنفذ مورد توجه قرار گرفتند ایران از جمله سرزمین هایى بود که سادات در آن نفوذ و جایگاه قابل توجهى یافتند و روز به روز بر شهرت و اعتبار آنان افزوده شد و نشانه هایى از این توجه را مى توان در حضور تعداد قابل توجهى از اولاد و نوادگان امامان شیعه در ایران، وقوع قیام هاى متعدد شیعى، و سرانجام تاسیس دولت هاى شیعى از قبیل علویان طبرستان ، آل بویه و آل کیا ، سربداران و صفویان دید. این که سادات در دوره قاجار از چه جایگاه سیاسی و اجتماعی برخوردار بوده اند؟ سوال اصلی پژوهش حاضر است. نتایج برآمده از تحقیق به شیوه کتابخانه ای و به روش توصیفی - تحلیلی بیانگر آن است که سادات نقش مؤثری در سنت های دینی و حرکت های فرهنگی و اجتماعی داشتند. آنها با توجه به جایگاه مشروع خود در موعد مقرر، سالانه جهت دریافت وجوهات با مراجعه به روستانشینان و شهرنشینان بر جایگاه خود تاکید می کردند.
One of the social consequences of the rise of Islam was the formation of a class called Sadat in the Islamic society, which spread from the east to the west of the Islamic world with the spread of Islam in other lands and were noticed as a respectable and influential group. Iran was one of the lands where the Sadats found significant influence and position, and their fame and prestige increased day by day, and signs of this attention can be seen in the presence of a significant number of descendants of Shiite imams in Iran. , the occurrence of numerous Shia uprisings, and finally the establishment of Shia governments such as the Alevis of Tabaristan, Al Boyeh and Al Kiya, Sarbadaran and the Safavids. What kind of political and social status did Sadat enjoy during the Qajar period? This is the main question of the present research. The results of the research in the library method and descriptive-analytical method indicate that Sadat had an effective role in religious traditions and cultural and social movements. According to their legitimate position, they emphasized their position by referring to villagers and city dwellers every year to receive funds.
