گونه شناسی تبلیغ ائمه ادریسی و نظام تعلیم و تربیت عصر ادریسیان (363-172ق)
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخ
1 - استادیار گروه تاریخ تمدن ملل اسلامی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
کلید واژه: تبلیغ, تعلیم و تربیت, ادریسیان, مغرب اسلامی,
چکیده مقاله :
ادریس بن عبدالله(177-172ق) دولتی را در مغرب الاقصی تأسیس نمود که بیش از دو قرن دیرپایی یافت. امام ادریسی مسئولیت تبلیغ دین را شخصاً بر عهده داشت، او با تلاش بی وقفه و شیوه های مختلف تبلیغی فردی، پیام مؤثر دین را به مردم مغرب رساند. ادریسیان که اهتمام ویژه ای به آموزش قرآن و آموزه های دینی مردم داشتند با تأسیس نهادهای دینی و آموزشی مختلف و مجموعه ای از اقدامات نقش مهمی در نظام آموزشی مغرب اسلامی داشتند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، درصدد پاسخ به این سؤال است که روش های تبلیغ و نظام تعلیم و تربیت در عصر ادریسیان چگونه بوده و چه دستاوردی در مغرب الاقصی داشته است؟ نتیجه اینکه ادریسیان با زهد و رواداری اسلامی توانستند زمینه گسترش و تثبیت اسلام را در مغرب اسلامی فراهم نمایند و با ساخت مراکز دینی و آموزشی متنوع، نظام تعلیم و تربیت کارآمدی را بوجود آورند.
Idris bin Abdullah (172-177AH) established a government in Morocco that lasted more than two centuries. Imam Idrisi was personally responsible for propagating the religion, he conveyed the effective message of the religion to the people of the Maghreb through his tireless efforts and various methods of individual propaganda. The Idrisians, who paid special attention to the teaching of the Qur'an and the religious teachings of the people, played an important role in the educational system of the Islamic Maghreb by establishing various religious and educational institutions and a series of measures. This descriptive-analytical study seeks to answer the question of what were the methods of propaganda and the education system in the Idrisian era and what was the achievement in Maghrib al-Aqsa? The result is that the Idrisians with Islamic asceticism and tolerance were able to provide the ground for the spread and consolidation of Islam in the Islamic Maghreb and to create an efficient education system by building various religious and educational centers.