تحلیل و تبیین رفتار شیعیان نسبت به نشانههای امامت و عدم امامت اسماعیل بن جعفر صادق(ع)
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخ
سجاد کلانتری
1
,
فیض اله بوشاسب گوشه
2
,
ناصر جدیدی
3
1 - گروه تاریخ، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
2 - گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 - عضو هیئت علمی، گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد،ایران
کلید واژه: امام صادق(ع), اسماعیل, امام کاظم(ع), امامت, شیعیان,
چکیده مقاله :
در اکثر جوامع و میان اعراب به طور خاصتر، رسم بر این بوده که فرزند ارشد، پس از پدر، جانشین و وصّی وی خواهد شد. این قاعده در میان ائمه(ع) نیز وجود داشت و معمولا امام بعدی، فرزند ارشد امام بود مگر اینکه فرزند ارشد به دلایلی مثل فوت، امامت خود را از دست بدهد؛ یکی از این اشخاص، اسماعیل فرزند ارشد امام صادق(ع) بود که بسیار مورد لطف و محبت پدر خویش نیز قرار داشت. هدف این مقاله آن است که به شیوه توصیفی– تحلیلی، ویژگیهایی از اسماعیل را مورد بررسی قرار دهد که باعث شد، بسیاری از شیعیان فکر کنند، اسماعیل، امام بعدی خواهد بود و در مقابل، بررسی نشانههایی است که باعث شد، بسیاری از شیعیان نیز خلاف این عقیده را باور داشته باشند. نتایج به دست آمده نشان میدهد، تصور خود اسماعیل و بسیاری از شیعیان بر امامتش بود اما وقتی این امر محقق نگردید، اسماعیل با از دست دادن مقام امامت خویش، کنار آمد ولی برخلاف وی، عدهای شیعیان به راحتی با این مسئله کنار نیامدند و حتی او را پس از وفاتش، امام و جانشین پدر دانستند.
In most societies and among Arabs in particular, it is customary that the eldest son will be his successor and heir after the father. This rule also existed among the imams and usually the next imam was the eldest son of the imam unless the eldest son lost his imamate for reasons such as death. One of these people, Ismail, was the eldest son of Imam Sadiq who was very much loved by his father. The purpose of this article is to analyze, in a descriptive-analytical way, characteristics of Ismail that made many Shiites think that Ismail will be the next Imam, and on the other hand, it is to examine the signs that made many Shiites think that Ismail will be the next Imam. also believe against this opinion. The obtained results show that Ismail himself and many Shiites thought of his Imamate, but when this did not materialize, Ismail coped with losing his position of Imamate, but unlike him, some Shiites did not easily cope with this issue and even After his death, he was considered as the imam and successor of his father.