Studying and Analyzing Meritocracy obstacles in Tele-communaction Infrastructure Company
محورهای موضوعی : policy makingعلی مهدیزاده اشرفی 1 , محمدرضا لطفی 2 , حسین حاجی محمدحسین معمار 3
1 - عضو هیات علمی واحد فیروزکوه
2 - عضو هیات علمی واحد فیروزکوه
3 - دانشجو
کلید واژه: External Factors, meritocracy, Internal Factors,
چکیده مقاله :
The concept or phenomenon of Meritocracy has different definitions, meanings andperceptions. This paper titled "Evaluation and Analysis of meritocracy barriers in tele-communaction infrastructure company" aims to explore, analyze and challenge internal and external factors affecting meritocracy in the company under study during 2011-2012. The method of sampling is stratified random study proportionate to the volume of each classification. The samples contains 317 poeple. The study has a really descriptive survey method. To gather the data needed, a questionnaire is used. The data collected are analysed by SPSS software. Research questions are also analyzed by binomial tests. The results represent that, by 95 percent of confidence, external factors like cultural, political, legal and economical ones and internal factors of the content and institution as structural- managerial, strategy, technology and organizational culture and also internal factors related to human resources management as absorption and provision systems, maintainance and preservation, training and improvement and finally effective use of human resources are of the barriers of meritocracy in tele-communication infrastructure company. In addition, economical factors, strategy, maintainance and preservation are of higher priority.
مفهومیاپدیدهشایستهسالاریدارایتعاریف،معانیوبرداشتهایگوناگونیاست. در این پژوهش با عنوان «بررسی و تحلیل موانع شایسته سالاری در شرکت ارتباطات زیرساخت» سعی بر آن بوده است تا عوامل درون و برون سازمانی شایسته سالاری در شرکت مذکور، احصا و به تحلیل و چالش کشیده شود. شیوه نمونه گیری پژوهش حاضر تصادفی طبقه ای و از نوع متناسب با حجم هر طبقه و تعداد نمونه 317 نفر بوده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. ابزار جمع آوری دادهها و اطلاعات پرسشنامه بوده و در تحلیل دادهها نیز از نرم افزار SPSS استفاده شده و سوالات تحقیق به کمک آزمون دو جمله ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایجپژوهش بیانگر آن است که با سطح اطمینان 95% عوامل برون سازمانی فرهنگی، سیاسی- قانونی و اقتصادی و عوامل درون سازمانی محتوایییانهادی (ساختاری- مدیریتی،استراتژی،تکنولوژیوفرهنگسازمانی) ودرونسازمانیمرتبطباکارکردهایمدیریتمنابعانسانی (نظامهایجذبوتأمین،حفظونگهداری،آموزشوبهسازیوبکارگیریمؤثر منابع انسانی) از موانع شایسته سالاری در شرکت ارتباطات زیرساخت می باشد. همچنین عوامل اقتصادی، استراتژی و نظام حفظ و نگهداری از اولویت بالاتری برخوردارند. پژوهشحاضردرسالهای 91-90 انجام یافته و حوزه مورد بررسی آن، شرکت ارتباطات زیرساخت می باشد.