عناصر داستانی قصههای عاشقانۀ عامیانه و قابلیت آن برای پویانمایی (با تأکید بر قصّه های مشدی گلین خانم)
محورهای موضوعی : زبان و ادبیات فارسی
فریبا شمسی
1
(دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران)
محبوبه خراسانی
2
(دانشیار زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران)
شهرزاد نیازی
3
(استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران)
کلید واژه: قصه های عاشقانۀ عامیانه, عناصر دراماتیک, پویانمایی, گلین خانم,
چکیده مقاله :
قصههای عامیانۀ عاشقانه سرشار از ماجراهایی هستند که با توجه به ساختار روایی و داستانی مناسب، عناصر نمایشی، قابلیت تبدیل به فیلمنامه و پویانمایی را دارند. در این پژوهش که با روش اسنادی و تحلیل محتوا انجام شده است، عناصر روایی موجود در قصّههای عامیانه و متن منتخب، یعنی قصّههای مشدی گلین خانم یررسی شده است. هدف این پژوهش تبیین ظرفیت پویانمایی قصههای عامیانه ایرانی بوده است. نتیجۀ به دست آمده این است که قصههای مردمی دارای شخصیتها و عناصری فانتزی و خیالی هستند که در صورت پرداختِ درست میتوانند برای ساخت پویانمایی به کار آیند. به منظور تحلیل و تأکید بیشتر، عناصر روایی و نمایشی بر اساس نظریۀ سالیوان، شومر و الکساندر در یک نمونه از این قصهها تحقیق شد و قابلیت این قصهها برای تبدیل به پویانمایی اثبات گردید. همچنین بررسیهای جادو و خیال و ارزش آن برای پویانمایی نشان میدهد که عناصر خیالین فراوان این قصهها، به فیلمنامهنویسان در استفادة بهتر از این گونۀ خاص کمک میکند، ضمن این که میتوان با اقتباس از این قصههایِ غنی از مایههای فرهنگ کهن ایرانی، بین پویانمایی و فرهنگ جامعه نیز ارتباط برقرار کرد.
The romance folk tales is full of adventures that have a proper narrative and story structure and Most of the dramatic elements are also suitable to be converted into film and animation. In this study, using content analysis method, the narrative elements contained in folk tales and selected text means “Mashdi Galin Khanom” are shown. The results indicated that these stories have certain types of characters and elements such as conflict, dialogue, crisis, knotting, suspense, and fantasy and fantasy atmospheres Which, if paid for properly, can be used to create animation. And for more emphasis, the narrative and dramatic elements according to the theory of Sullivan, Schumer and Alexander in a sample of these stories were examined. The ability of these stories to become animation was proven; Studies of magic and fantasy and its value for animation also showed that the abundance of fantasy elements in these stories makes the screenwriter make better use of this particular genre and by adapting these stories full of themes of ancient Iranian culture, a connection can be made between animation and this ancient culture.
_||_